Altijd iets te vieren

0
105

Waar is dat feestje?

Er zijn voldoende goede redenen om af en toe een (klein of groot) feest te bouwen op je werk. We schoven mee aan en op de dansvloer bij Accent, Lidl en UZ Leuven.
Tekst: William Visterin

Let’s party (x2)

1. UZ Leuven
Personeelsfeest met een knipoog

Onder het motto ‘Vier uzelf’ of 4UZ11 organiseert UZ Leuven ongeveer om de twee jaar een grootschalig personeelsfeest. “In het ziekenhuis wordt hard gewerkt, en dus moet er ook tijd zijn om eens te ontspannen en genieten. Dit feest is één grote dikke dankjewel voor onze meer dan 9.000 medewerkers”, vertelt de enthousiaste coördinator van het feest Liesje Delauré van de communicatiedienst bij UZ Leuven.

Zeg trouwens niet feest, maar feestweekend. “Vanaf de editie in 2015 organiseren wij op zondag een familiedag in het teken van de kinderen en op vrijdag een party”, vertelt Liesje. Ook die laatste is telkens een groot succes. “Op vrijdagavond ontvangen wij gemakkelijk 5.000 man.”  

Het personeelsfeest is intussen een klassieker. “We werken bewust niet met een evenementenbureau omdat we onze eigenheid willen behouden. Het is een feest voor onze medewerkers. Onze directie staat er helemaal achter en verwelkomt iedereen persoonlijk.”

Bovenal is 4UZ11 een feest met een knipoog. “Bij onze laatste editie was het thema ‘tussen hemel en hel’. Sommigen hadden een uitnodiging gekregen voor de hemel, anderen voor de hel …  We wekken graag de nieuwsgierigheid op bij de medewerkers met een mysterieuze aankondiging. Er waren ook twee verschillende ingangen: hemel en hel. De locatie werd uniek, zeg maar magisch, ingericht met zelfs een vliegend podium. Een dj zweefde letterlijk tussen de hemel en de hel. Het was ons eigen mini-Tomorrowland”, zegt Liesje met een lach.

2. Accent

Promotie via videoboodschap voor 800 man

Je kunt iemand via een mail of tijdens een gesprek zijn promotie meedelen. Maar dat kan ook met het nodige tromgeroffel. Dat gebeurde bij Jiri Vanhouwe, die als digital talent hunter voor Accent Jobs op zoek gaat naar logistiek talent, zoals expediteurs en transportplanners.

Op een recent event van Accent in de Efteling, waar 800 à 900 collega’s aanwezig waren, werden de promoties bekendgemaakt. Jiri werd er benoemd tot senior digital talent hunter. “Die uitreiking was speciaal en best ontroerend”, stelt hij. “Bij sommige collega’s kwam een familielid of naaste onherkenbaar op het podium een tekst voorlezen. Bij mij gebeurde het via een videoboodschap van mijn vriendin, die ook nadien uit de coulissen kwam en aanwezig was zonder dat ik het wist. Een echte verrassing. Het is fijn om op zo’n moment iemand te zien die je nauw aan het hart ligt.”

Ook Accent-collega Elien Geens kreeg op hetzelfde event te horen dat zij werd gepromoveerd tot HR-businesspartner. “Bij mij waren mijn moeder en beste vriendin aanwezig”, stelt Elien. “Ik wist helemaal van niks en was aangenaam verrast."

3. Lidl
Winkelopening in stijl

Elke nieuwe winkel is bij Lidl goed voor een feestje. Bij hun 300ste winkel in ons land, in Molenbeek, was dat een speciaal feestje. “Voor klanten voorzien we altijd goodiebags, deze keer waren dat er extra veel: driehonderd”, vertelt Gwen Lambrecht, commercieel manager bij Lidl in Brussel en Waals-Brabant. Het personeel was bij de opening speciaal ook uitgedost met T-shirts met het opschrift driehonderd.

Erg leuk is de traditionele tombola ‘s ochtends, vlak voor de deuren opengaan. “De winnaar kan één minuut gratis winkelen. Deze keer waren dat drie minuten”, vertelt Gwen. “We deelden ook 25 vers-pakketten uit. Daarnaast zijn er de eerste dagen van zo’n nieuwe Lidl ook altijd degustaties en drankjes en een roos voor de klanten.”

Ook het Lidl-personeel wordt zeker niet vergeten. “De avond ervoor organiseren we altijd een receptie om iedereen die betrokken is bij het project te bedanken. Met traiteur en taart”, weet Gwen. “In Molenbeek kregen we de burgemeester en schepenen op bezoek. En we overhandigden we een cheque voor een goed doel.”

lidl

Tekst: William Visterin