IJsland grote stijger dankzij Game of Thrones

De merkwaarde van ons land bedraagt 548 miljard dollar. Dat blijkt uit onderzoek van merkenspecialist Brand Finance. Met dit bedrag zit België 3 procent hoger dan vorig jaar. Maar omdat andere (vooral Aziatische) landen veel beter scoren, zakken we flink in de internationale ranking.
TEKST: William Visterin

Brand Finance onderzoekt elk jaar de merkwaarde van landen. Elementen zoals bekendheid, investeringsklimaat en toeristische aantrekkingskracht spelen een rol.

De ranglijst wordt ook dit jaar aangevoerd door de Verenigde Staten, dat zijn waarde licht tot 21.055 miljard dollar zag toenemen. China staat op de tweede stek met een waarde van 10.209 miljard dollar. Al stijgt dat land maar liefst 44 procent in merkwaarde tegenover het jaar voordien.

Oosterse landen, zoals Zuid-Korea, Indonesië en Taiwan, komen overigens opzetten inzake merkwaarde. Over het algemeen toont de lijst een geleidelijke verschuiving van west naar oost.

IJsland

Na de Verenigde Staten en China volgen Duitsland (4.021 miljard dollar), Japan (3.439 miljard dollar) en Groot-Brittannië (3.129 miljard dollar). De sterkste groei werd echter opgetekend door IJsland, dat onder meer de wind in de zeilen krijgt dankzij het succes van de televisiereeks Game of Thrones. Het eiland komt de top honderd binnen op plek 88.

Een opvallende terugval is er bij Nederland, dat in merkwaarde met 10 procent daalde tot 1.005 miljard dollar en van een twaalfde naar een vijftiende plaats terugvalt.

Merkwaarde landen
1. Verenigde Staten
2. China
3. Duitsland
4. Japan
5. Verenigd Koninkrijk
6. Frankrijk
7. Canada
8. India
9. Italië
10. Zuid-Korea

15. Nederland
26. België

Bron: Brand Finance, oktober 2017

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close