Ben jij een creatieve generalist?

0
83

Vier unieke eigenschappen

Onze maatschappij is heel erg gericht op specialisten. Denk aan de muzikanten die leven voor hun muziek. Of dokters en piloten die van kleins af al wisten wat ze wilden doen. Maar misschien ben jij wel een creatieve generalist?

“Als kind had ik verschillende hobby's en koos ik een studierichting waarin je 'van alles wat' kreeg. Als mensen mij vroegen wat ik nu het liefste deed, kon ik onmogelijk op die vraag antwoorden”, vertelt Veerle Steyaert, loopbaancoach bij A-Lissome. “Ik deed het allemaal graag en vond alles interessant”, vertelt Veerle, die lange tijd als hulpverlener in de Bijzondere Jeugdzorg werkte en over dit thema een blog schreef.

“Tot ik tijdens het grasduinen op het internet op de term ‘creatieve generalist’ stootte en er een nieuwe wereld voor mij openging”, weet Steyaert. “Creatieve generalisten zijn mensen met veel interesses. Ze willen niet kiezen voor één domein of interesse, want dat beperkt hen.”

Veel creatieve generalisten botsen op de heersende overtuigingen in de maatschappij. “Zo zou het niet goed zijn om verschillende korte jobs op je cv te hebben staan. Terwijl creatieve generalisten net die eigenschappen hebben die specialisten minder hebben en daardoor vullen ze elkaar mooi aan.” Met Steyaert overlopen we vier kenmerken.

1. Snel doorhebben hoe iets werkt

Generalisten hebben de gave om snel te zien hoe bepaalde systemen en processen in elkaar zitten. “Projectmatig werken of werken via outsourcing kan voor hen een goede optie zijn. Ze kunnen snel opstarten in een nieuw project of op een nieuwe werkplek. En eenmaal ze weten hoe alles in elkaar zit en dreigen hun interesse te verliezen, is het project afgerond”, stelt Steyaert, die opmerkt dat ook veel creatieve generalisten kiezen voor het ondernemerschap.

 2. Verbanden zien

Doordat ze veel interesses hebben, zullen creatieve generalisten sneller verbanden leggen tussen zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. “Een generalist kan op die manier een nieuwe wind doen waaien in een bedrijf door de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.”

 3. Leergierig

Creatieve generalisten hebben een voortdurende honger naar nieuwe kennis. “Ze hebben geen schrik om zich te smijten op nieuwe materie. Integendeel, ze willen er zo veel mogelijk over te weten komen. Daardoor kunnen ze gemakkelijk veel informatie verwerken en hoofd- van bijzaken onderscheiden.”

4. Geen schrik voor verandering

Hun leerhonger en veelheid aan interesses maakt dat creatieve generalisten veel nood hebben aan verandering. “Eens ze weten hoe iets in elkaar zit, verliezen ze vaak hun interesse. Dan gaan ze op zoek naar iets nieuws”, stelt ze. “De keerzijde hiervan is echter dat generalisten geen schrik hebben voor verandering. Die doorbreekt het dagelijks patroon en dat is wat generalisten zo plezant vinden.”
 

Tekst: William Visterin