'Bij Lidl bouwt iedereen mee aan onze droom'

0
346

Great Place To Work

I have a dream, zo klinkt het bij supermarktketen Lidl. Deze droom houdt in dat Lidl de favoriete winkel van België en Luxemburg wil zijn, waar jong en oud slim komt kopen en bewust bouwt aan een lekkere levensstijl. Om die droom vorm te geven, wil Lidl de beste werkgever van de retail worden. Ambitieus, maar het kan als iedere medewerker zijn enthousiasme toont en zijn steentje bijdraagt.

Om een grote stap te zetten richting een Great Place To Work-bekroning, organiseert Lidl workshops met medewerkers die een doorsnede vormen van de hele populatie. Tijdens deze interactieve sessies krijgen medewerkers de kans om actiepunten aan te brengen voor de directie en leidinggevenden, maar zeker ook hoe ze zelf een steentje kunnen bijdragen om dit doel te bereiken.

Bart Schaekers (links op de foto) en Bram Vanderfeesten werken al een hele tijd voor Lidl en namen deel aan de workshops rond Great Place To Work. De kans om actiepunten en verbeteringen aan te brengen en zo zelf impact te hebben, vinden ze een grote troef. Zij vertellen graag hoe dit juist in zijn werk ging.  “Met heel wat collega’s, die diverse afdelingen en functies vertegenwoordigen, verzamelden we een halve dag om diverse thema’s zoals work-life balance, de doorstroming van informatie of leren luisteren en betrekken  te bespreken”, legt Bart uit.

Ongeremd

“In de eerste plaats krijgt iedereen de kans om de pijnpunten in de organisatie bloot te leggen. Alle medewerkers mogen ongeremd hun gedacht zeggen en concrete actiepunten naar voor brengen. Wat kan de leidinggevende doen, wat kan directie doen, maar vooral wat kunnen we ook zelf doen als medewerkers? We werkten eerst in kleine groepjes, daarna volgde een plenaire sessie om zo te komen tot een rangschikking van de belangrijkste actiepunten. Omdat de impact van iedereen belangrijk is, sluiten we de workshop af met een persoonlijk engagement.  De regionale directeur neemt tot slot alles mee naar het nationale directieniveau, waarna de uitvoering in gang wordt gezet.”

“Alle 8.500 collega’s van Lidl worden op deze manier betrokken. Er is nog veel werk voor de boeg om de doelstellingen te halen, maar we zijn met z’n allen op de goede weg!”, besluit Bram. De eerste stap in de goede richting is alvast gezet.  

 

 

Tekst: Kurt Meers