Voorbeelden bij Audi en ING

Ook in ons land trekken meer en meer bedrijven de kaart van flexibele verloning. Maar zoals de term al doet uitschijnen, kan de invulling ervan flink verschillen. We halen twee voorbeelden aan: Audi en ING.
TEKST: William Visterin

1. Flexibele bonusverloning bij Audi

Audi Brussels voorziet een extra stimulans voor het behalen van de individuele doelstellingen bij de medewerkers: de flexibele invulling van de variabele bonus. Voortaan hebben werknemers de keuze hoe ze hun bonus uitbetaald krijgen. “De bedienden kunnen de behaalde bonus invullen in functie van de eigen behoefte en levensfase”, stelt Eiman El Hmoud, manager HR bij Audi Brussels.

Volgens Dankwaart Leen, projectleider bij Audi Brussels, werden drie clusters gecreëerd. “De eerste is ‘work-life balance’, waarbij iedereen kan kiezen uit enerzijds het pensioensparen betaald door werkgever ofwel extra vakantiedagen. Ten tweede een ICT-pakket met keuze uit een smartphone of tablet en ten derde de cluster mobility met een tankkaart voor de medewerkers die beschikken over een bedrijfswagen.” De aantrekkelijkheid van het voordeel stond voorop, maar ook de beheersbaarheid. “Er zijn veel mogelijkheden, maar we hebben ook een zekere kritische massa nodig om goede inkoopvoorwaarden te krijgen. Zo willen we een goede verhouding in prijs en kwaliteit bieden voor de mobiele toestellen”, vertelt hij. “Uiteindelijk kozen de meeste bedienden voor het pensioensparen. Het is zeker niet zo dat alleen oudere medewerkers kiezen voor vakantiedagen en jongeren voor ICT”, merkt Dankwaart Leen op.

Volgens hem werden de medewerkers al vroeg in het proces betrokken: “De personeelsleden kregen al snel de kans om zich voor of tegen het project uit te spreken. 95 procent van de medewerkers schreef zich in en uiteindelijk heeft ook 85 procent van de bedienden effectief genoten van de flexibele invulling van de bonus."

Kijk hier voor het filmpje: https://www.attentia.be/nl/klanten/flexibele-verloning-bij-audi-op-wieltjes-dankzij-attentia

2. ING: tweedaagse happening met familie

ING België wilde op een zeer korte termijn starten met individuele verlonings- en beloningspakketten. “We stonden voor een complexe uitdaging na het afsluiten van een cao die zowel een loonmatiging als de invoering van een cafetariaplan inhield”, vertelt Erik Martens, senior program manager bij ING België. “We hadden negen maanden om vanaf een wit blad een cafetariaplan uit te werken, waarvan alleen de algemene contouren bepaald waren in de cao.”

ING België ging aan tafel zitten met Attentia en via een viertal workshops kregen de plannen concreet vorm. Op negen maanden tijd creëerden ze samen een gepersonaliseerd verloningssysteem met brede keuzemogelijkheden voor de werknemers en met de mogelijkheid om voor een aantal componenten jaarlijks andere keuzes te maken.

Elke ING-werknemer heeft – afhankelijk van zijn situatie – zijn specifieke wensen voor verloning en extralegale voordelen. “Veel werknemers kozen resoluut voor een bedrijfswagen. Anderen gingen voor extra vakantiedagen. Veel succes hadden ook de ICT en mobiele toestellen, zoals laptop, tablet en gsm”, vertelt Martens.

ING organiseerde zelfs een tweedaagse happening om alles voor te stellen. “Hierbij konden werknemers samen met familie het aanbod bekijken en testen, gepersonaliseerd advies krijgen en uiteindelijk via simulaties hun keuze maken. Dit initiatief kreeg veel bijval.”

 

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close