Cultural fit draait om waarden

0
343

Waarden: de proef op de som

Van autonomie en diversiteit tot samenwerken en zelfontplooiing. Komen de waarden die jij vooropstelt overeen met die van je (toekomstige) werkgever? En wat zijn dan die waarden? MARK Magazine zoekt het uit en bevraagt een aantal bedrijven over hun specifieke cultuur. We gingen kijken bij UNILIN.

Haast elk bedrijf heeft normen en waarden. Of ze daadwerkelijk binnen het bedrijf beleefd worden en toegevoegde waarde creëren? MARK Magazine nam de proef op de som en stelde de vraag aan acht UNILIN-medewerkers.

1. Passion

Thomas Deruyter
Quality & process engineer

“Passie werkt aanstekelijk”

“In ons bedrijf hangt er een sfeer van ‘let’s do it’. Die dynamiek voelde ik al tijdens mijn sollicitatiegesprek en heeft me meteen aangetrokken. Je merkt dat de mensen die bij UNILIN werken een passie voor hun product of vakgebied hebben. Dat werkt aanstekelijk en zorgt voor een werkklimaat dat je uitdaagt.”

“Voor mij betekent passie vooral dat ik mijn ziel kan leggen in wat ik doe. Nieuwe producten succesvol op de markt brengen, doe ik met veel passie en geeft me veel voldoening. Opvallend is de openheid binnen ons bedrijf. Als iets jou niet zint, dan kun je dat rustig stellen. Volgens mij is dat een belangrijke factor waarom onze passie binnen UNILIN niet uitdooft.”

Kenzo Verbeke
Warehouse management system consultant

“Onze passie drijft ons steeds weer vooruit”

“Passie drijft je om je grenzen te verleggen. Als je passie hebt, voel je je gedreven om verwachtingen te overstijgen. In het Engels heet dat ‘to go the extra mile’. Als ik rondom mij kijk, zie ik heel wat passie binnen ons bedrijf. Bij UNILIN gaan we immers niet voor een status quo. Hoe we onze prestaties en producten kunnen blijven verbeteren, dat drijft ons.” “Als IT-consultant ben ik goed geplaatst om grenzen te helpen verleggen. Slimme automatisering draagt ertoe bij dat we efficiënter en innovatiever kunnen werken en zo onze klanten nog beter kunnen bedienen. Met innovatieve technologie het leven van onze interne en externe klanten vergemakkelijken, is mijn drijfveer. Noem het maar m’n passie.”

 

2. Entrepreneurship

An Van Esser
Integration manager

“Je krijgt hier de vrijheid en het vertrouwen om zelf initiatieven te nemen”

“Toen ik negen jaar geleden als young graduate bij UNILIN startte, viel het me op dat medewerkers de vrijheid en het vertrouwen kregen om zelf initiatieven te nemen. The Arena, een programma van UNILIN dat onze medewerkers uitnodigt om innovatieve businessideeën in te dienen, bevestigt nog maar eens hoezeer de input gewaardeerd wordt. Het creëert bovendien een sfeer waarin we elkaar als collega’s inspireren.”

“Of ik me als integration manager ook een stukje ondernemer voel? Absoluut. Ook binnen mijn job krijg ik de nodige vrijheid en verantwoordelijkheid om de acquisities van UNILIN in goede banen te leiden. Ondernemerschap kun je op vele niveaus en in vele functies beleven. Of om het met de woorden van Elon Musk te zeggen: ‘I think it is possible for ordinary people to choose to be extraordinary.’”

Valerie Louwagie
Product development engineer

“Succes volgt als je de zaken durft aan te pakken”

“Bij UNILIN krijg ik de ruimte om te onderzoeken hoe we onze producten nog verder kunnen verbeteren. Dat begint bij echt luisteren naar onze klanten om te weten te komen wat ze precies nodig hebben. En dan die ideeën ‘vastpakken’ en ontwikkelen tot nieuwe producten en systemen. Als je uiteindelijk ziet hoe enthousiast die door klanten onthaald worden, dat gevoel, daar doe ik het voor!”

Of je ook een idee voor een afdeling waar je zelf niet werkt, mag indienen? “Zeker. Zo heb ik onlangs nog voor The Arena een idee ingediend voor een nieuwe service. Maar ondernemen gaat niet alleen over een idee. Het gaat over de uitvoering. Als team zaken in beweging zetten, omdat we samen de beste resultaten voor onze klanten kunnen bereiken. Er samen voor gaan, daar komt het op aan. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het lot je toelacht als je de moed hebt om zaken aan te pakken en tot een succesvol einde te brengen.”

3. Excellence

Nele Delange
Customer service manager

“Excellence is een attitude”

“Meedenken met je klant, is voor mij de basis van excellente service. Daarbij moet je bepaalde zaken durven in vraag te stellen en niet meteen standaardoplossingen geven. Soms moet je out of the box durven te denken om zo tot de beste oplossing voor je klant te komen. Dat dit binnen UNILIN kan, spreekt me aan. Het is een mentaliteit die aansluit bij mijn persoonlijkheid die naar perfectie streeft.”

“Voor mij is excellence niet zozeer een vaardigheid, maar veel meer een attitude. Het maakt deel uit van je persoonlijkheid. Excellence gaat over streven naar uitmuntendheid. Zowel in je professionele als privéleven. Het is een attitude die zeker niet voor de gemakkelijkste weg kiest, maar wel een gevoel van diepe voldoening geeft.”

Ankie Gernaey
Sales assistant

“Excellence? Dat is het beste van jezelf geven”

“Excellence heeft voor mij heel wat betekenissen. Het heeft te maken met je taken zo goed mogelijk doen, je verantwoordelijkheden zo zorgvuldig mogelijk uitvoeren en het beste van jezelf willen geven. Het is een levenshouding die ik via mijn ouders als kind meegekregen heb. Ik stel vast dat ik ze onbewust ook aan mijn kinderen doorgeef.”

“Als sales assistant biedt dat ingebakken streven naar excellence me heel wat voordelen. Hoe grondiger ik zaken aanpak, hoe groter de tevredenheid van onze klanten en hoe aangenamer het contact met onze klanten. Ik ga dan ook vaak met een happy gevoel naar huis. Of er weleens iets misgaat? Dat gebeurt zeker. Maar als je dan de plooien kunt gladstrijken en de klant opnieuw tevreden kunt stellen, dan is de voldoening des te groter.”

4. Respect

Bram Desmet
Technical support engineer

“Ik hou ervan om mensen voort te helpen met de kennis en inzichten die ik opgebouwd heb. Als architecten of aannemers bij ons aankloppen voor technisch advies, dan geef ik dat met veel plezier, maar ook met veel respect. Want we willen voor de klant niet alleen het verschil maken met deskundig advies en  kwaliteitsvolle producten, maar ook met ons respect.”

“Respect is voor mij een fundament in al mijn relaties. Ja, ik ben het type jongeman dat op de tram zijn plaats aan een oudere dame afstaat. Met respect wordt het leven niet alleen aangenamer, je geraakt er ook veel verder mee. Want het creëert een sfeer waarin mensen elkaar waarderen en zich geroepen voelen om het beste van zichzelf te geven. Wist je dat wij ’s middags aan een lange tafel samen lunchen? Zowel arbeiders als ingenieurs zitten dan samen aan één tafel. Het toont dat respect voor de andere binnen UNILIN geen holle woorden zijn.”

Marie Vermeersch
Studio manager

“Respect en oprechtheid gaan hand in hand”

“Wil je met je collega’s, leveranciers en klanten een duurzame relatie ontwikkelen, dan is respect een absolute voorwaarde. Hoe ik respect concreet aan m’n collega’s toon? Door in de eerste plaats aandachtig en onbevooroordeeld naar hen te luisteren.
Maar ook door oprecht te zijn. Voor mij gaan respect en oprechtheid hand in hand.”

“Respect uit je trouwens ook in kleine dingen. Op tijd zijn voor een meeting, elkaar laten uitspreken, zowel de positieve als de negatieve punten vermelden: het zijn allemaal manieren om respectvol met elkaar om te gaan. Respect ten aanzien van het milieu en je werkomgeving vind ik evenzeer belangrijk. Eigenlijk betekent een respectvolle houding vooral: ook aan de andere denken. Als je dat consequent doet, gaan er veel deuren voor je open.”

Nathalie Dirix