De 10 van Lidl

0
112

Bijleren en doorgroeien als rode draad

De rode draad doorheen de verhalen van Lidl-medewerkers is bijleren en doorgroeien. Persoonlijke ontwikkeling is vaak zelfs dé reden voor hun professionele merkentrouw aan deze snelgroeiende retailer. Elke drie weken ergens een nieuwe winkel openen, daar kunnen we allemaal iets van opsteken.
TEKST: Wieland De Hoon

Dieter De Ryck (29), Hoofd actiemanagement & non-food

“Ik ben net een overstap aan het maken: van hoofdaankoper eigen merken naar hoofd actiemanagement en non-food. Dat wil zeggen dat ik van een inkooptechnische naar een meer commerciële job ga. Tot nu toe leidde ik een team inkopers die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaalde productcategorie. Je zou kunnen zeggen dat ik nu collega’s aanstuur die onze folder maken en acties bedenken, in plaats van het team dat bijvoorbeeld het minimumgehalte aardbeien in onze yoghurt vastlegt of de verpakking van onze hespenworst bepaalt. Blij met deze kans ben ik wel. Ik heb marketing en economie gestudeerd, maar inkoop was vijf jaar mijn habitat. Eigenlijk ga ik jobruilen: mijn voorganger op actiemanagement en non-food neemt mijn plaats in. Super dat dit kan bij Lidl. Onze directeur inkoop kiest hiermee niet voor de gemakkelijkste weg. Er wordt echt geluisterd naar je ambities. Voor mij werd dat al duidelijk toen ik bij mijn start meteen drie maanden naar onze Duitse hoofdvestiging mocht om er te leren van onze internationale inkopers. Een geweldige ervaring waar ik nog altijd veel aan heb.”

Lidl1

Karolien Baée (35), Learning & development advisor
 

“Mensen de beste versie van zichzelf laten zijn, daar word ik blij van.  Door de groei van Lidl wordt opleiding en ontwikkeling steeds belangrijker. Een voorbeeld is talent@lidl, een groots project waarbij we al onze filiaalleiders opgeleid hebben tot filiaalmanager. Daarnaast zetten we sterk in op High5 Leadership, een programma om onze leidinggevenden verder te ontwikkelen. We baseren ons hiervoor op vijf principes: communicatie, vertrouwen, ontwikkeling, resultaatgerichtheid en verantwoordelijkheid. Ik heb negen collega’s in de regio en zeven op het hoofdkantoor. We hebben vooral een ondersteunende rol. Voorbeeld? Een manager maakte te weinig interactie los tijdens teammeetings. Ik ben als fly on the wall een kijkje gaan nemen. Wat bleek? Non-verbaal ontmoedigde hij mensen om met hem in dialoog te gaan. Ik hielp hem gerichter en opener te communiceren, door zijn boodschap hapklaar en toegankelijker te maken. Leren van elkaar, dat is de bedoeling.”

Laura Pierson (26), assistant storemanager

“Mijn belangrijkste taken zijn bestellingen opnemen en beheren, de daginkomsten registreren, het team aansturen … Het team van onze winkel in Bouffioulx bij Charleroi telt vijftien medewerkers. Dit was eigenlijk niet mijn eerste job. Na mijn middelbare school ging ik aan de slag bij een hamburgerketen, maar dat beviel me niet. Toen heb ik gesolliciteerd bij Lidl, waar ik meteen werd aangenomen. Ik ben begonnen als winkelbediende. Na negen maanden werd ik hoofdkassierster en nu ben ik al drie jaar assistant storemanager. Het gaat vooruit. Ideaal, want ter plaatse blijven trappelen is niks voor mij. Tegelijk is mijn leven mooi in balans. Ik heb weekendshifts, maar er is een beurtrol met vrije dagen door de week. Nu ben ik bezig aan een managersopleiding. Ik ben net terug van een groepssessie in een van onze opleidingscentra. Dat gebeurt twee keer per jaar. Ik wil best wel doorgroeien en dat kan bij Lidl, ook zonder hoger diploma.”

Lidl2

Johnny Collart (30), Winkelbediende

“In onze winkel in Marche-en-Famenne ben ik winkelbediende, maar dit is vooral een allroundjob: kassawerk, producten aanvullen, verse broodjes en koffiekoeken afbakken, bijspringen op de versafdeling en de non-foodafdeling. Afgelopen zomer ben ik in Marche komen wonen. Mij vriendin werkt hier ook bij Lidl, als logistiek medewerkster in het distributiecentrum. Sinds we verhuisden, is het voor ons allebei maar een paar minuten naar het werk. Dat ik hier aan de slag kon, kwam echt mooi uit. De transfer was geen probleem: dat is het voordeel van een groot winkelnetwerk. Zo leer ik dit deel van ons land ook eens kennen. Ik heb er al heel wat kilometers opzitten. Hiervoor werkte ik bij Lidl in Jemeppe en in Seraing, maar voor mijn overstap naar Lidl werkte ik in een depot voor auto-onderdelen en bij het OCMW van Brussel. Bij Lidl vind ik de afwisseling die ik nodig heb. Voortdurend in contact zijn met mensen vind ik fijn. Een team van 25 collega’s biedt je ook de nodige aanspraak. Geen routine aan mijn lijf, zo blijf ik happy en leer ik voortdurend bij.”

Carla Rijmen (48), Teamleader

Elke dag sturen Lidl-winkels hun bestellingen door. Ons team zorgt ervoor dat we die iedere dag op tijd verzamelen en alles klaarzetten voor de winkels. Bijna alles wat je in een Lidl kan kopen, passeert via ons: van groenten en fruit tot vlees, diepvriesproducten en non-food. Bij dit laatste horen ook de acties en promoties die centraal worden aangestuurd. Van de collega’s van expeditie krijgen wij telkens een schema voor welke Lidl we de paletten op welke laadkaai moeten afleveren. Wij bevoorraden elke dag 66 winkels vanuit ons distributiecentrum. Alles wat je in de regio Limburg, Antwerpse Kempen en de streek rond Leuven vindt, vertrekt van hier.

Ik werk in het distributiecentrum samen met mijn team van verzamelaars, een job die ik vroeger ook heb gedaan. Ik zorg zowel voor de dagplanning als de planning op langere termijn zoals voor verlof. Ik werk hier al bijna tien jaar en ben intussen al zeven jaar teamleader. Ik doe mijn job heel graag, heb erg fijne collega’s en ben blij met de kansen die ik hier heb gekregen. Voor mij is het niet naar mijn werk gaan. Dit is mijn tweede thuis.”

 

Lidl3

Anthony Falzette (32), Storemanager

“Ik ben nu drie jaar storemanager in Moeskroen, maar ik werk al elf jaar voor Lidl. Ik ben begonnen als jobstudent. Ik behaalde een master letteren en vreemde talen en prompt bood Lidl me een deeltijds contract aan. Eerst was ik winkelbediende, maar mijn leidinggevende liet me al snel verstaan dat hij me voltijds aan boord wilde. Ik werd dan hoofdkassier, assistent storemanager en storemanager. Telkens op verschillende locaties in Henegouwen. Als Store Manager heb je de leiding over je eigen winkel, met de nodige steun vanuit de hele organisatie. De opleidingen zijn prima georganiseerd. Je krijgt alle kansen om je te ontwikkelen. Daarom ben ik ook al zo lang bij Lidl. De hele omgeving is erop gericht om je te helpen je doelen te bereiken. Een geslaagde werkdag? Als we twee uur vroeger dan gepland alles rond krijgen. Dat begint al bij een vlotte ochtendbriefing: je voelt wanneer alles op rolletjes zal lopen. Dat geeft iedereen een boost. Het voelt telkens weer als een mini-overwinning.”

Nicole Houben (50), Orderpickster

“Ik zet alles klaar om te versturen naar de winkels. Wij stapelen alles op de paletten. Dit gebeurt via voice picking: ik draag een hoofdtelefoon en een automatische stem vertelt me naar welke gang en plek ik moet gaan. Om fouten te voorkomen, herhaal ik telkens een code in een bepaalde volgorde. Zo weet het systeem dat ik met de juiste bestelling en winkel bezig ben. Het is best een slimme dame (lacht). De kunst is om dit alles goed en correct te doen. Iets efficiënt stapelen op een pallet en het daarna met folie intapen, kun je niet echt leren. Ik doe dit tien jaar en graag. Ervoor heb ik twintig jaar in een naaiatelier gewerkt. Weet je dat wij hier dagelijks 1.400 stuks inpakken? Vandaag heb ik, in functie van de feestdagen, bijvoorbeeld al heel veel flessen schuimwijn en champagne zien passeren. Deze job houdt me ook fit. Mijn fitnessabonnement heb ik intussen opgezegd (lacht). Qua uren is hier veel mogelijk: ik werk parttime en op drie dagen.  Bovendien woon ik op tien kilometer van mijn werk. Geen file voor mij.”

Lidl4

Anne Langens (28), Retail operations manager

“Mijn job bestaat erin om samen met de storemanagers van de Lidl-winkels de beoogde resultaten te halen. Zelf ben ik in mijn regio verantwoordelijk voor vijf winkels, die ik minstens twee keer per week bezoek. Ik zorg er mee voor dat de zaken goed lopen. Het commerciële  beeld – zijn de bestellingen goed gemaakt, is alles voorradig en nog vers? – maar ook de omgang met klanten. Ook personeelszaken, financiën en inventaris vallen hieronder. Mijn functie is geëvolueerd naar een meer coachende rol. De storemanagers hebben nu meer verantwoordelijkheden, en wij ondersteunen ze hierin. Ik heb ze ook echt zien groeien naar een managementrol, dat is wel fijn.

Ik ben bij Lidl begonnen als managementtrainee. Ik heb een jaar meegedraaid op de vloer en er alle facetten van de job geleerd. Eerst als assistent in de winkel en daarna runde ik een eigen winkel als vorm van stage. Door die sterke opleiding heb ik een goede voeling met de job. Zelf werk ik intussen vijf jaar bij Lidl. Het is mijn eerste job.  Al deed ik ervoor wel al zeven jaar vakantiewerk in een lokale supermarkt, dus ergens zat mijn interesse in retail er wel al in.”

Eline Van Cauteren (40), Senior expansie manager

“Mijn juiste jobomschrijving is regionaal afdelingshoofd immobiliën. Hiertoe horen expansie, bouw en facilitymanagement. We bekijken waar een volgende Lidl kan komen en welke winkels we uitbreiden of restylen. Hierbij proberen wij onze klanten telkens een comfortabele winkel aan te bieden met genoeg (parkeer)ruimte. Het gaat om locaties die bijna nooit te koop of te huur staan. Vaak moet je ervoor bij mensen aanbellen. Het is echt pionieren en ondernemen.

Ik ben in 2005 bij Lidl begonnen als junior expansiemanager. Ik ben juriste van opleiding. Mijn opleiding is in zekere zin wel een troef voor wat ik nu doe. Ik wilde altijd een job waarbij je het juridische en het commerciële kunt combineren. En die heb ik hier. Het fijne aan Lidl is dat we zo gedreven zijn. Het tempo waaraan we dingen realiseren, is echt indrukwekkend. Het toffe van mijn job is dat je van nul begint tot je uiteindelijk je realisatie ziet in bijvoorbeeld de opening van een winkel. Zulke dingen drijven mijn team.”

Lidl5

Wim Dillaerts (42), Commercieel manager

“Ik ben verantwoordelijk voor 34 winkels in een regio in het oosten van België. Het gaat dan om de verkoop en kosten, maar ook alles wat te maken heeft met de uitbating van winkels zoals personeelsbeheer. Ik heb zeven verkoopmanagers in mijn sector, die op hun beurt verantwoordelijk zijn voor een vijftal winkels. Ik werk al bijna vijf jaar bij Lidl en was er altijd commercieel manager. Ervoor werkte ik dertien jaar bij een andere retailer. Wij proberen als lokaal management onze winkelteams naar het hoogste niveau te brengen. Als regio hebben wij, bijvoorbeeld op niveau van volumes of andere accenten, echt onze eigen inbreng. Waar bij andere ketens een groot deel centraal wordt aangestuurd.

Lidl is een snelgroeiend en dynamisch bedrijf. Zo heb ik meegewerkt aan onze eigen winkel op Tomorrowland. Dat was geen alledaags kraampje, maar een echte winkel met de nodige voorzieningen zoals koelcellen. Als we iets doen, doen we het meteen goed. Alles voor de klant. Terwijl wij hier zitten te praten zijn onze winkels aan het draaien, staan mensen aan kassa en worden broodjes afgebakken. Het is daar dat het gebeurt.”

TEKST: Wieland De Hoon