Duurzaam werken ingebakken in DNA

Duurzaam werken zit ingebakken in het DNA van voedselproducent Mars. “Onze keuzes zijn gebaseerd op het juiste doen op lange termijn, voor de volgende generaties”, vertelt topman Pierre Came, die al zestien jaar aan de slag is bij Mars.
Tekst: Thalisa Devos

Mars lanceert het Sustainable in a Generation Plan. Wat houdt dit in?

“Hiermee wil Mars wereldwijd groeien op een manier die goed is voor zowel de mensen in onze ruime waardeketen, de planeet als de zaken. Het plan omvat drie onderling verbonden ambities: een gezonde planeet, een groei van menselijke welvaart en de bevordering van welzijn.”

Wat is er veranderd in de duurzaamheidsaanpak van Mars?

“De klimaatwetenschap leert ons dat de vooruitgang in het bedrijfsleven nog niet eens in de buurt komt om te voldoen aan het klimaatakkoord van Parijs. Het is dus zaak om het niet alleen beter te doen, maar ook te doen wat juist is. Mars is ervan overtuigd dat de tijd dringt en dat we de focus moeten verruimen tot de maatschappelijke en ecologische impact in onze ruime waardeketen. Daarom heeft Mars zijn duurzaamheidsengagementen zowel verbreed als verscherpt en trekken we hiervoor wereldwijd bijna een miljard dollar uit.”

Lees verder onder de foto
Came
Pierre Came, general manager bij Mars België
 

Hoe verhoudt zich dat tot de bedrijfsresultaten?

“We doen dit omdat het juist is om te doen, maar ook omdat het goed is voor het bedrijf. Resultaat, competitie en duurzaamheid gaan hand in hand. We zijn ervan overtuigd dat duurzaamheid een goede zaak is om economische waarde voor het bedrijf op lange termijn te creëren. Vandaag investeren in hernieuwbare energie houdt het morgen betaalbaar.”

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor dit project?

“Ik ben trots te kunnen werken voor een familiebedrijf dat over generaties heen denkt, dat grote ambities en verantwoordelijkheden koestert om een positieve impact te hebben op onze omgeving. Voedselveiligheid, duurzame grondstofproductie en CO2-uitstoot zijn ook onze sociale verantwoordelijkheden. Ik ben de trotse vader van drie tieners: Marion (17), Amandine (15) en Matthieu (12). Voor hen wil ik bijdragen aan een duurzame planeet. Hen wil ik trots maken. Onze socialemediacampagne ‘fans of wind’ voor M&M’s vonden ze fascinerend. Het is een goed voorbeeld van hoe we consumenten op een laagdrempelige manier bewust kunnen maken van de klimaatverandering en het gebruik van windenergie kunnen promoten.”

Hoe draagt België bij tot het SIG-plan?

“Het SIG-plan ligt ons nauw aan het hart en drijft onze bedrijfsbeslissingen. Onze keuzes zijn gebaseerd op het juiste doen. Het is niet de goedkoopste kortetermijnoplossing. Daarom kozen we bijvoorbeeld voor een nieuwe high-tech ecologische campus, beantwoordt alle Uncle Ben’s basmatirijst geproduceerd sinds eind 2016 aan de standaarden van het Sustainable Rice Platform en komt 100 procent van ons elektriciteitsverbruik sinds begin januari van windmolens.”

Hoe vertalen jullie deze boodschap naar partners?

“Via het Mars Ambassador-programma sturen wij werknemers uit over de hele wereld. Zij kunnen kort aan de slag bij een partner in de toeleveringsketen, bijvoorbeeld om een financiële training te geven aan vrouwen op een Indiase rijstplantage of om te werken in een cacao-ontwikkelingscentrum in Ivoorkust. De afgelopen tien jaar hebben maar liefst 600 werknemers, verspreid over 160 non-profitorganisaties, deelgenomen aan het Mars Ambassador-programma. Zo konden ze met hun eigen ogen zien wat duurzaamheid betekent, maar hadden ze ook zelf een impact. Voor mij is dat een deel van de speciale leerervaring bij Mars. Het draait niet alleen om een praktische leerervaring, maar ook om een levenservaring.”

Meer info:

M&M’S® Fans of Wind
https://www.youtube.com/watch?v=LHkZz2nay04

Sustainable Rice Farming
https://www.youtube.com/watch?v=8AtfHjFani8&t=80s

Sustainable in a Generation Plan – Mars
https://www.youtube.com/watch?v=02D3O2EHw2A

 

 

 

Tekst: Thalisa Devos

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close