Leesvoer voor op het strand (of in de bergen)

Eindelijk vakantie. Eindelijk tijd om boeken te lezen. De boekenwurmen van MARK Magazine zetten je op weg onder de vorm van enkele absolute aanraders.
TEKST: William Visterin

We brengen, verdeeld over een aantal categorieën, een top drie en houden bij deze lijstjes altijd de filosofie van MARK Magazine in het achterhoofd. Dat betekent dat de boeken (meestal) te maken hebben met werk of zakendoen, ook al is die link niet altijd even strak. Ziehier onze geheel subjectieve reeks van zomerlijstjes met onze eigen favorieten.

Economie & maatschappij

1. Panama Papers

De Panama Papers vormen het grootste datalek aller tijden, meer dan duizend keer zo groot als Wikileaks. Ruim acht miljoen uiterst confidentiële documenten verstuurde een anonieme bron vanuit het intussen beruchte advocatenkantoor Mossack Fonseca naar twee Duitse journalisten van de Süddeutsche Zeitung.

Mossack Fonseca, met thuisbasis in belastingparadijs Panama, werd door de rich & famous van deze planeet ingeschakeld om geld te verduisteren. Maar veel van hun informatie kwam uiteindelijk wereldwijd in de pers terecht. In het boek, met eveneens Panama Papers als titel, onthullen de twee Duitse journalisten hoe ze de confidentiële informatie ontvingen en daarna te werk gingen.

Panama Papers – het verhaal van een wereldwijde onthulling, Bastian Obermayer & Frederik Obermaier, Atlas Contact, ISBN 9789045032917, mei 2016, 384 pagina’s

2. Waarom cola duurder is dan melk

In ‘Waarom cola duurder is dan melk’ beantwoordt filosoof Bas Haring vragen over de economie zoals ‘Waarom verdient een hoogleraar meer dan een tuinman?’ en ‘Wat gebeurt er als iedereen een miljoen krijgt?’ en natuurlijk de titelvraag: ‘Waarom is cola duurder dan melk?’. De vragen zijn origineel en leuk. Alleen zijn sommige hoofdstukken een tikkeltje te langdradig. Los hiervan krijg je sowieso een arsenaal aan anekdotes voor op het strand of aan de barbecue.

Waarom cola duurder is dan melk, Bas Haring, Nijgh & Van Ditmar, ISBN: 9789038801926, april 2016, 240 pagina’s

3. Het einde van het midden

In deze samenleving heeft het midden vaak geen plek meer, klinkt het in ‘Het einde van het midden’ van trendwatcher Farid Tabarki. In zijn boek verbindt de auteur de grote trends waarin een traditioneel midden ten onder gaat. De overheid boet aan belang in ten gunste van het lokale of internationale niveau, in het middenkader verdwijnen veel banen en ten slotte worden veel tussenpersonen zoals winkeliers en makelaars overbodig en vervangen door slimme onlineplatforms. Het boek van Tabarki gaat alle kanten uit, maar biedt de lezer ook een brede analyse.

Het einde van het midden, wat een maatschappij van extremen betekent voor mens, bedrijf en politiek, Farid Tabarki, Atlas Contact, ISBN 9789047009238, maart 2016, 224 pagina’s, € 24,99

Solliciteren

1. De Werk-Wijze(r)

Met ‘De Werk-Wijze(R)’ schreef Luc Deraedt, zaakvoerder van JongeRaven/SterkeRaven een boek boordevol nuttige tips voor sollicitanten en werkgevers.

De Werk-Wijze(R) – Solliciteren doe je zo, Luc Deraedt, april 2016, ISBN: 9789090296241, 125 pagina’s

2. Nooit meer solliciteren

Vooraleer her en der te reageren op allerhande jobadvertenties, moet je eerst de baan creëren die écht bij je past. Anders wring je je al snel in bochten om in het gewenste profiel te passen.

Nooit meer solliciteren – Hoe je de baan verovert die écht bij je past, Sylvie van den Meerendonk, ISBN: 9789461261717, april 2016, 208 pagina’s

3. Zou jij jezelf aannemen?

In zijn praktische boek laat recruiter Freek van Kraaikamp naar jezelf kijken door de ogen van de werkgever.

Zou jij jezelf aannemen? – Hét sollicitatiehandboek, Freek van Kraaikamp, ISBN: 9789058719775, 2015, 200 pagina’s

Management (Engelstalig)

Bij HR-dienstenbedrijf Securex loopt een interessant initiatief rond boeken: de Surprise Library. “Om de twee maanden kopen wij een boek en sturen het naar collega’s die erin geïnteresseerd kunnen zijn”, vertelt initiatiefnemer Bram Dehaene, HR research associate & management trainee bij Securex. Als hij of zij het boek gelezen heeft, stuurt de ontvanger het twee maanden later naar iemand anders binnen onze organisatie. Na twee jaar gaan de boeken naar een goed doel. “De actie loopt intussen 1,5 jaar, wat goed is voor zeven boeken”, vertelt Dehaene. Van die boeken zijn deze managementboeken beslist het lezen waard.

1. Legacy

Dehaene: “Iedereen kent de All Blacks wel, het nationaal Nieuw-Zeelands rugbyteam dat voor elke wedstrijd de haka opvoert. Maar de All Blacks zijn veel meer dan een dans. In dit boek legt James Kerr de managementtechnieken uit die de cultuur van het team bepalen. Een cultuur die de All Blacks tot een van de meeste succesvolle teams ter wereld heeft gemaakt.”

Legacy, James Kerr, ISBN: 9781472103536, 2013, 224 pagina’s
2. Grit the power of passion and perseverance

“De research van Angela Duckworth focust op het waarom van succes. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en voorbeelden uit het dagelijkse leven legt ze het antwoord op die vraag uit. Een combinatie van passie en doorzettingsvermogen”, vindt Dehaene.

Grit the power of passion and perseverance, Angela Duckworth, 978-1501111105, mei 2016, 352 pagina’s

3. The obstacle is the way

“Ryan Holiday brengt een oude filosofie terug tot leven: het stoïcisme. Hij is ervan overtuigd dat de weg van de meeste weerstand de beste weg is. Hij onderscheidt drie stappen die je moeten helpen klaar te zijn voor die moeilijke weg: perceptie, actie en wil. Een boek doorspekt met praktische filosofie en voorbeelden waar iedereen iets uit kan leren.”

The obstacle is the way – The ancient art of turning adversity to advantage, Ryan Holiday, 978-1591846352, mei 2014, 224 pagina’s

Bedrijf & Werk

1. De mythe van het gemiddelde

Sollicitaties, examens of functioneringsgesprekken. Elke dag worden we langs de meetlat gelegd en wordt beoordeeld hoever we van het gemiddelde afwijken. “Maar niemand is gemiddeld. Jij niet. Je kinderen niet. En je collega’s ook niet”, stelt Todd Rose in zijn boek.

De mythe van het gemiddelde – succesvol zijn in een wereld van gelijken, Todd Rose, Uitgeverij Lev., 2016, ISBN: 9789400506978, 271 pagina’s

2. Diep werk

Heel geconcentreerd werken, zonder afgeleid te worden, is goud waard. In zijn boek geeft wetenschapper Cal Newport tips voor ‘diep werk’: van totale afzondering tot het inplannen van periodes van diep werk. Want wie leert om zich te concentreren, heeft meteen een voorsprong op anderen.

Diep werk – Werken met aandacht in een wereld vol afleiding, Cal Newport, Business Contact, 2016, ISBN: 9789047009320, 256 pagina’s

3. Inburgeringscursus voor managers

Wil je baas worden? Dan kun je maar beter de managementtaal leren. Je gaat niet bevelen, maar motiveert je team. Geen ontslag, maar taakstelling. Een spoedcursus organisatiekunde, met een knipoog.

Inburgeringscursus voor managers – Waarom managers niet zeggen wat ze bedoelen en doen wat ze niet zeggen, Joop Swieringa, ISBN: 9789461261687, april 2016, 221 pagina’s
Welzijn & productiviteit

1. Primair succes

Wie denkt dat geld, aanzien en persoonlijk succes gelukkig maken, komt bedrogen uit. De intrinsieke beloningen van primair succes – integriteit, verantwoordelijkheid en een betekenisvolle bijdrage – zijn veel belangrijker. Stephen Covey introduceert in dit boek de twaalf hefbomen die leiden naar primair succes.

Primair Succes – Twaalf hefbomen voor grootse prestaties, Stephen Covey, Business Contact, april 2016, ISBN: 9789047009405, 208 pagina’s

2. Het recept voor een goede dag

Caroline Webb verzamelde alle recente kennis op het gebied van psychologie, gedragseconomie en neurologie en schreef op basis daarvan dit praktijkboek.

Het recept voor een goede dag – Alles wat je moet weten om slimmer, productiever en gelukkiger te worden, Caroline Webb, Business Contact, maart 2016, ISBN: 9789047007845, 340 pagina’s

3. Meesterlijke missers

Volgens de gevestigde opvatting is mislukken – van een onschuldige uitschuiver tot een totale catastrofe – geen goede zaak. Maar wat als die foutjes de vroege voortekenen zijn van succes? Dit boek gaat over de moed om te mislukken om uiteindelijk iets helemaal unieks te maken. Meteen ook het boek met de meest originele (want mislukte) opmaak: scheef afgesneden en met omgekeerde backcover.

Meesterlijke missers – Maak van falen je handelsmerk, Erik Kessels, Lannoo, maart 2016, ISBN: 9789401434843, 168 pagina’s

Thrillers

1. Een verdiende dood

Tijdens een tussenstop op Heathrow ontmoet Ted een vrouw in een bar. Het klikt, en na iets te veel cocktails vertelt Ted dat zijn vrouw hem onlangs heeft bedrogen. Hij verzucht dat hij haar wel zou kunnen vermoorden. De onbekende vrouw, Lily, antwoordt dat hij dat zeker moet doen, en dat ze hem daarbij wil helpen. Dat is het begin van deze weergaloze zomerthriller waarin niets is wat het lijkt.

Een verdiende dood – Praat nooit met vreemden, Peter Swanson, Cargo, ISBN: 9789023494096, april 2016, 368 pagina’s

2. Kruis en munt

De jonge sterrenchef Isabel arriveert in de idyllische Provence, klaar voor een nieuw leven met haar vriend Bas. Wanneer hij niet opdaagt in het station, rijdt Isabel naar het hotel waar hij al een week verblijft. Diezelfde avond vindt ze een milt in haar bed. Bas lijkt spoorloos verdwenen. Opvallend debuut van Koen Strobbe, zelf wijnbouwer in de Provence.

Kruis en munt, Koen Strobbe, Manteau, ISBN: 9789022332641, mei 2016, 336 pagina’s

3. De dwarsligger

‘De dwarsligger’ is eerder een historische roman dan een pure thriller. Al is het opzet fascinerend: onder de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, pal in het midden, ligt een doodskist met een zeventiende-eeuws skelet. De archeologen, die hem vonden, noemen hem ‘de dwarsligger’ omdat zijn kist als enige niet in de rij ligt. Debuut van criminoloog Yves Sarens die er zestien jaar over deed om het boek te schrijven.

De dwarsligger, Yves Saerens, Houtekiet, ISBN: 9789089244727, mei 2016, 415 pagina’s

Doe-boeken

1. Het bucketlist boek

‘Het bucketlist boek’ kreeg behoorlijk wat bijval en past helemaal in het huidige YOLO-tijdperk. Dit (soms iets te) luchtige doe-boek bevat ideeën die voor iedereen haalbaar zijn. Sommige opdrachten zijn gemakkelijk aan te vinken, andere zijn dan weer een grotere uitdaging. Voor elk wat wils: van een koe melken, je auto een naam geven, zwemmen in een warmwaterbron tot gokken in een casino in Las Vegas.

Het bucketlist boek – 500 dingen die je gedaan moet hebben, Elise De Rijck, Lannoo, Maart 2016, ISBN: 9789401423618, 208 pagina’s

2. Vakantieboek voor managers

Het vakantieboek voor managers, ondernemers en professionals: bijlezen (supersamenvattingen van topmanagementboeken), breingymnastiek, tips, quizzen, tests, kleurplaten en veel meer. Ontspannen, bijlezen en opladen tegelijk.

Vakantieboek voor managers, Maria Heesen, Business Contact, ISBN: 9789047009597, juni 2016, 160 pagina’s

3. Programmeren voor kinderen

Leren programmeren wordt alsmaar belangrijker in de 21ste eeuw en ook kinderen raken hier alsmaar meer bedreven in. Dit boek helpt hen op weg. Ze leren stap-voor-stap om programma’s te schrijven in Scratch en Python.

Programmeren voor kinderen – Leer stap voor stap programmeren en je eigen computergames maken, Carol Vorderman, Lannoo, ISBN: 9789401419659, 226 pagina’s

Bucketlist inspireert personeel en bedrijf

“Twee keer per jaar organiseren wij een groot seminarie voor alle medewerkers. Bij de laatste editie stond het thema in functie van de bucketlist, om op een toegankelijke en aantrekkelijke manier aan te duiden wat we wilden bereiken”, vertelt Pieter Ugille, die employer brand manager is bij Accent Jobs. “Elke manager kon er zijn eigen bucketlist opstellen. Uiteindelijk kwamen we gezamenlijk tot vijftig punten, zowel werkgerelateerd als privé, die we op één jaar wilden realiseren”, vertelt Ugille.

Sommige ideeën waren puur zakelijk, zoals rond klantencontacten. “Toen onze Construct-collega’s onlangs op werfbezoek gingen, hadden ze bijvoorbeeld een taartje bij. Dat was iets kleins dat ze hadden aangegeven bij hun voornemen om meer klantenbezoeken te doen”, vertelt hij. Maar er waren ook gekke ideeën. “Eén collega wilde dolgraag eens een koe melken. Dus ze zijn als teambuilding met tien mensen een dag naar een boerderij getrokken.” Zelf plaatste Ugille op zijn bucketlist dat hij een eigen triatlon wilde organiseren. “Het idee van onze eigen triatlon met Accent Jobs is hieruit gegroeid.”

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close