De ex-student die de studenten toespreekt

0
302

Jobevents bij Aquafin en Arvesta

Ja, er is een trends naar grote jobevents met veel visibiliteit. Maar andere pakken het iets selectiever aan. We nemen een kijkje bij twee jobevents: eentje bij Aquafin en eentje bij Arvesta.

De spreker die tijdens het recente jobevent van Aquafin in Brugge op extra aandacht kon rekenen van de studenten, was Jef Vervliet. De reden is niet ver te zoeken: een jaar geleden was Jef zelf nog student. “Op school zie je de theorie, maar het is altijd interessant om te zien hoe het er in het werkveld aan toegaat.”

Als projectmanager bouwkundige assets staat Jef Vervliet mee in voor de renovatie van de dienstgebouwen van Aquafin. Hieronder vallen nogal wat zaken: betonrenovaties, renoveren van daken, riolering enzovoort.

Jef lichtte zijn job toe aan de studenten industriële wetenschappen bouwkunde. Eigenlijk de studenten met wie hij twee jaar geleden, bij wijze van spreken, zelf in de klas zat. “Met dat verschil dat er studenten van UGent op bezoek waren, terwijl ikzelf in Antwerpen studeerde”, vertelt hij. ”Ik heb hen verteld over het projectverloop en over de soorten projecten die ik zoal doe. Als student is het toch altijd interessant om dit van een ingenieur te horen die de job ook effectief doet.”

Dating

In totaal waren er zeventig studenten die werden verdeeld over drie groepen. Jef gaf drie keer een presentatie, samen met een collega, eveneens een jonge ingenieur. Voorts was er een rondleiding van het waterzuiveringsstation voorzien. “De studenten stelden wel wat vragen over onze aanpak qua riolering. Op school kom je daar toch minder mee in contact.”

Heeft Jef geen heimwee naar zijn studententijd? “Niet echt, hoor. Ik vond het een leuke tijd, maar ik ben blij om nu in de praktijk te zitten”, vindt Jef. En bij die praktijk horen dus ook de jobevents. “Voor volgende week hebben ze me gevraagd op een soort van fast dating met ingenieursstudenten aan de KU Leuven.”

“Rekruteren is verhaal op lange termijn”

Sollici-klanten, dat is de originele naam die Johan Thielemans, recruiter bij Aquafin, geeft aan de laatstejaarsstudenten die op bezoek kwamen. “Tot vijf jaar geleden konden wij nog via de klassieke weg aan rekrutering doen en bij wijze van spreken wachten tot de cv’s binnenrolden. Dat gaat vandaag niet meer.”

Rekrutering is farmen, zoals Thielemans het omschrijft. “Een zaadje planten en erop rekenen dat dit later zijn vruchten afwerpt. Je werkt op lange termijn. Je moet je als bedrijf onderscheiden en proactief zijn.” Het jobevent in Brugge paste daarbij. Naast een rondleiding en de toelichting van de twee jonge ingenieurs, gaf Johan samen met een collega een presentatie met bedrijfsvoorstelling en vooral over waarom je bij Aquafin moet komen werken. “Ik vertel dan onder meer dat bij ons zowel mens als milieu centraal staan.”

Studenten, en zeker technici en ingenieurs, hebben vandaag veel mogelijkheden. “Dikwijls hebben zij in februari/maart al een contract op zak. Zelf rekruteren wij onder meer bouwkundige ingenieurs en bachelors bouwkunde. Maar bijvoorbeeld ook ingenieurs in (elektro)mechanica en bio-ingenieurs kunnen bij ons terecht.”

2. De aanpak bij Arvesta
 

Vakbeurs wordt jobbeurs

Ook land- en tuinbouwgroep Arvesta neemt in 2019 nog altijd deel aan jobbeurzen en is van de partij op onder meer hogescholen en universiteiten om jong talent aan te trekken. Maar vanaf 2019 gaat Arvesta nog een stap verder om latent werkzoekenden te laten kennismaken met de organisatie.  Daarom is Arvesta in 2019 voor het eerst aanwezig op de belangrijke vakbeurs Agriflanders. En dat is opmerkelijk, want Agriflanders is een vakbeurs en dus helemaal niet gericht op werkzoekenden.

Agriflanders, dat in Gent plaatsvindt en duurt van 10 tot 13 januari, is de vakbeurs voor alles wat met land- en tuinbouw te maken heeft. “Arvesta zal hier voor het eerst in één hal het hele spectrum aan merken bundelen en zich tonen als dé fullserviceprovider voor de Belgische boer- en tuinder. Vroeger waren we ook al aanwezig op de beurs, maar zaten onze verschillende sterke merken eerder verdeeld over de verschillende hallen. Nu wordt hal 6 dé hal van Arvesta”, stelt Anja Artois, talentmanager & HR-businesspartner bij Arvesta.

Er is nog een reden voor deze aanpak: enkele maanden geleden veranderde Groep Aveve van naam en werd het dus Arvesta. “Het is een goede gelegenheid om op deze beurs te laten zien wie wij zijn als werkgever. We zijn nog minder gekend als werkgever voor het ontwikkelen van een volledige carrière. De focus ligt echt op employer branding. Het is niet meteen de bedoeling dat mensen ook ter plekke solliciteren. We willen er vooral werken aan bewustwording van ons merk, onze troeven als werkgever in de kijker zetten en bouwen aan contacten op de langere termijn.”

De HR-medewerkers van Arvesta zullen aanwezig zijn met een interactieve stand, die Arvesta Village heet. “Daar willen we alle aspecten van ons bedrijf laten zien”, stelt Luna Daenen, HR-officer bij Arvesta. Ook letterlijk, want via virtual reality zullen geïnteresseerden aan de hand van een aangepaste VR-bril door de kantoren kunnen wandelen. Ook mensen uit de business komen naar de stand en getuigen er over hun dagelijkse job. “Dat wordt trouwens de rode draad op onze jobbeurzen: we willen onze eigen medewerkers, onze ‘experts in the field’, aan bod laten komen. Het zijn de mensen die de job uitoefenen die echt kunnen vertellen hoe het is om bij Arvesta te werken. Zij zijn de beste ambassadeurs van ons werkgeversmerk.”
 

Op de Agriflanders-beurs ligt de focus van Arvesta ook op employer branding.

Tekst: William Visterin