De hardnekkige mythe rond digitalisering

0
159

Vaak gebrek aan visie in bedrijven rond digitale transformatie

Al te vaak zien werknemers digitalisering en automatisering voornamelijk als een last of zelfs als een bedreiging. Bedrijven zien digitalisering te vaak als een gefragmenteerd project en houden zelden rekening met HR en well-being. “Zo’n aanpak zal op korte termijn voor problemen zorgen”, oppert Kristof Dujardin, CIO bij Attentia.

De bevindingen komen uit de digimatuurtest van Attentia, een bevraging bij zowat 300 HR- specialisten van 250 verschillende bedrijven uit diverse sectoren. De meerderheid, zo blijkt, heeft geen duidelijke visie op digitalisering en de rol van HR- en well-being bij het digitaliseringsproces. Slechts 14 procent geeft aan dat er binnen zijn of haar organisatie al een afgewerkte visie bestaat.

Draagvlak

Het resultaat is een gefragmenteerde digitale transformatie. Slechts 12 procent geeft aan dat de onderneming een volledige digitalisatie ondergaat. Maar door medewerkers niet centraal te stellen in het transformatieproces daalt de slaagkans. “In de praktijk is het een beter idee om de transformatie vanuit de medewerkers te starten, aangezien zij uiteindelijk met de digitale tools zullen werken”, aldus Kristof Dujardin, CIO bij Attentia. “Bovendien is een groot draagvlak voor de digitalisering essentieel.”

Maar daar zijn we nog (lang) niet. Zo geeft 23 procent van de ondervraagden aan dat de medewerkers binnen de organisatie digitalisering en automatisering voornamelijk als een last of zelfs als een bedreiging zien. 29 procent heeft zelfs geen idee van de mening van de mensen op de werkvloer over de transformatie.

Hardnekkige mythe

In een ideale wereld transformeren zowel IT enerzijds als HR & well-being anderzijds samen.  “Vandaag zien te veel ondernemingen digitale transformatie nog niet als een geheel, waardoor de digitalisering van HR & well-being uit de boot dreigt te vallen. Die aanpak is weinig efficiënt, en zal op korte termijn problemen binnen de onderneming veroorzaken”, vindt Dujardin.

Ook dient de hardnekkige mythe dat digitale transformatie groot en duur is, uit de wereld geholpen te worden. Dujardin: “Met de juiste visie, vertrekkend vanuit de mensen, kan digitalisering perfect modulair zijn. Dankzij krachtige maar gebruiksvriendelijke Software-as-a-Service-oplossingen in de cloud is er bovendien geen sprake van megalomane investeringen. De transformatie wordt immers bekostigd op maand- of jaarbasis, rekening houdend met het aantal medewerkers.”

Ook opvallend: uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de HR- en well-being-medewerkers perfect weet wat de mogelijkheden van de digitalisering in hun vakdomein zijn. 88 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat de digitale analyse van HR- en well-being-data een belangrijke strategische waarde heeft voor de onderneming. Helaas deelt slechts in 45 procent van de bedrijven ook de directie die mening. Qua communicatie en visie lijkt er dus nog werk aan de winkel.

Het volledige rapport van Attentia kun je hier downloaden:
www.attentia.be/nl/lp/eindrapport-digimatuurtest

 

Tekst: William Visterin