Lena en Maarten helpen je op weg naar je vakantiebestemming

Als het deze zomer ergens gezellig druk wordt, dan wel in de vertrekhal van de luchthaven. Terwijl wij op reis vertrekken, staan anderen klaar om dat voor mekaar te brengen. We spraken met twee helden voor en achter de schermen van jouw vliegreis. “Ik ben altijd blij om iedereen naar zijn vakantiebestemming te mogen begeleiden.”
Tekst: MARK Magazine

Lena Van Besien is customer support agent.

“Een glimlach hoort er altijd bij”

“Ik ben het aanspreekpunt voor onze reizigers op de luchthaven van Oostende. Zij komen bij mij voor eventuele vragen of problemen met hun boekingen. Ze kunnen bij mij vóór hun vertrek bijvoorbeeld ook een krant en een reistas ophalen”, vertelt Lena. “Zelf sta ik altijd in contact met het operation control center en communiceer ik voor hen met de reizigers. Mijn werkdag zit erop als de laatste vlucht is vertrokken en ik mijn vluchtrapport heb gemaakt. Ik ben altijd blij als ik iedereen naar zijn of haar vakantiebestemming heb mogen begeleiden.”

Wat moet je kunnen in job, en wat leer je eruit voor jezelf?

“Ik denk dat je sowieso sociaal moet zijn en natuurlijk ook vriendelijk. Een glimlach hoort er altijd bij. Per slot van rekening begint de vakantie van de mensen bij ons. daarnaast moet je stressbestendig zijn, bijvoorbeeld als er zich onvoorziene situaties voordoen zoals vertragingen. Ook dan blijf je best rustig en kalm. Wat ook zeker helpt in onze job is talenkennis. Zelf spreek ik vier talen – Nederlands, Frans, Engels en Duits – en kan ik me behelpen in het Spaans. Voor klanten is het altijd fijn om in hun eigen taal aangesproken te worden.”

Hoe is je job in de zomermaanden?

“Die is heel boeiend en ook druk, zeker in de vakantiemaanden omdat er dan veel gezinnen met kinderen met vakantie gaan. We hebben in juli en augustus bijvoorbeeld drie à vier keer meer vluchten dan in de winter. Die drukte begint al in mei tot halverwege oktober, met een piek in juli en augustus.”

Wat vind je fijn aan je job?

“Ik doe mijn job nu een dik jaar. Ervoor was ik negen jaar lid van het cabinepersoneel bij TUI. Er kwam een job vrij op de luchthaven van Oostende en daarvoor heb ik me kandidaat gesteld. Het was zeker niet zo dat ik het vliegen beu was, maar ik wilde weleens iets anders en ben blij dat dit mogelijk was binnen mijn eigen werkgever. Ik werk nu ook veel dichter bij huis, want ik woon niet zo ver van de luchthaven. Op vijf minuten ben ik thuis.”

“Ik werk intussen al tien jaar bij TUI. Het bedrijf groeit en dat biedt doorgroeimogelijkheden. Wat ik ook fijn vind, is dat er regelmatig iets wordt georganiseerd voor de medewerkers. Op die manier leer je je collega’s ook kennen.”

Maarten Joris is operation control center duty manager.

“Je gaat naar huis met een fijn gevoel”

Maarten Joris: “Ik volg op de luchthaven van Zaventem zowat 72 uur voor het vertrek alle operaties op en pak eventuele problemen aan. Als bijvoorbeeld iemand van het cabinepersoneel ziek is, regelt ons team de vervanging. En als er technische problemen zijn met een vliegtuig, dan laat ik bijvoorbeeld een ander vliegtuig overkomen, van onze eigen maatschappij of via een partner. Wij zorgen er dus voor dat een vliegtuig zo stipt mogelijk vertrekt en dat alles in orde is aan boord. Soms zijn dat heel basic problemen, zoals catering die op tijd mee aan boord moet geraken.”

Wat moet je kunnen in je job, en wat leer je eruit voor jezelf?

Maarten: “Je moet onder alle omstandigheden kalm proberen te blijven, want het kan soms wel hectisch zijn. Stressbesteding zijn helpt dus zeker. Je moet voorts de problemen goed kunnen inschatten en altijd het overzicht bewaren. Zelf staan wij nooit rechtstreeks in contact met de klanten op de luchthaven, maar onze beslissingen hebben uiteraard een rechtstreekse impact op hen. Dat inlevingsvermogen moet je hier wel hebben. Zelf heb ik in mijn vorige job bij een zogenaamde afhandelaar gewerkt, waardoor ik me nu goed kan inleven wat onze beslissingen teweegbrengen op het operationele niveau.”

Hoe is je job in de zomermaanden?

Maarten: “In de zomermaanden, en zeker in juli en augustus, is het echt veel drukker dan in de winter. Er worden meer toestellen ingeschakeld en het luchtprogramma is meer gevuld, ook voor piloten en crew. We draaien dan aan 100 procent capaciteit. Sommige bestemmingen doen we alleen aan in de zomerperiode. Zelf vind ik de zomer een fijne periode. Iedereen staat op scherp. Het is die periode waar je het ook wel voor doet. Je wilt mensen een fijne vakantie bezorgen.”

Wat vind je fijn aan je job?
 
“Ik heb een unieke job in een boeiende sector. Wij werken in het OCC of Operational Control Center 24 uur op 24 en zeven dagen op zeven. Op elk moment kan er een toestel aanvliegen. Dus ook ’s nachts, want dan is er veel meer activiteit dan je zou denken. Geen enkele dag is dezelfde. Ik vind mijn job ook erg inspirerend omdat ik elke dag de kans krijg om me te bewijzen. Als we bijvoorbeeld problemen hebben kunnen oplossen waarvan de passagiers niets gemerkt hebben, ga ik altijd naar huis met een fijn gevoel.”

“Ik heb eind vorig jaar gekozen om voor TUI te komen werken. Het is een bedrijf in volle groei en dat is altijd fijn om voor te werken. Wat me ook aanspreekt, is dat iedereen hier erg aanspreekbaar is. Iedereen staat open voor nieuwe ideeën en dat vind ik erg motiverend.”

Meer info op:
https://corporate.tui.be/nl/jobs
en
https://corporate.tui.be/nl/jobs/operations
 

Tekst: MARK Magazine

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close