Goed voor milieu, teamgevoel én portemonnee

Een leasewagen kenden we al langer, maar intussen is ook de fiets – en meer bepaald de leasefiets – aan een opmars bezig. Een fiscaal vriendelijk instrument met als doel om steeds meer mensen naar het werk te doen fietsen. De doorbraak van de elektrische fiets, die verdere afstanden overbrugt, draagt hiertoe bij.
Tekst: William Visterin

Aantal fietsers in de lift

Het aantal werknemers dat met de fiets naar het werk gaat, groeit behoorlijk. Was dat in 2015 nog 6,5 procent van alle medewerkers, dan zijn dat er dit jaar al 9,1 procent. Een toename met meer dan een derde. Dat blijkt uit cijfers van Attentia, op basis van data van meer dan 300.000 medewerkers.  In de provincie Antwerpen en Limburg wordt in verhouding het meest gefietst naar het werk.

“Wij willen ook het communitygevoel aanwakkeren”

Om medewerkers de voordelen van de fiets voor woon-werkverkeer bij te brengen, neemt UNILIN een opmerkelijk initiatief. Elke medewerker kan instappen in een systeem van fietsleasing en dus kiezen voor een bedrijfsfiets. Lien Vandelanotte, compensation & benefits manager bij UNILIN, legt uit.

“Vergelijk het met een leasingwagen”, stelt Lien Vandelanotte. “Naast de aankoop van de fiets maakt onder meer de verzekering, de pechverhelping en het onderhoud deel uit van het contract. De medewerker betaalt een maandelijks leasebedrag, maar UNILIN komt hier ook een deel in tussen”, vertelt ze. “Na drie jaar kan de medewerker de fiets overnemen voor het restbedrag, dat tegen dan vrij laag ligt.”

Komt iedereen in aanmerking voor zo’n leasingfiets?

“Iedereen die bij ons een vast contract heeft, kan instappen. Dus ook de mensen die over een leasingwagen beschikken, zij kunnen alleen niet rekenen op een fietsvergoeding. Het enige wat we vragen, is dat de medewerker zich engageert om regelmatig met de fiets naar het werk te komen. Tegelijk bekijken wij of we onze infrastructuur rond onder meer lockers en douches verder moeten uitbreiden.”

Lees verder onder de foto

Komen alle fietsen in aanmerking?

“Medewerkers mogen elk type fiets kiezen. Dat gaat dan van de gewone stadsfiets, plooifiets of  racefiets tot de elektrische fiets. Die laatste categorie blijkt erg populair en geeft ook de mogelijkheid om wat verdere woon-werk-afstanden te overbruggen. Alleen de heel snelle elektrische fietsen, denk aan de speed pedelec die tot 45 km/u gaat, ondersteunen wij niet, omdat we die qua veiligheid niet optimaal vinden. Wij zouden het zelf mooi vinden, mochten er 250 UNILIN-medewerkers instappen. Op basis van de voorlopige cijfers zitten we goed op schema. Medewerkers die veel fietsen, tekenden als eerste in en dat is prima. Maar wij willen ook de mensen aanspreken die nog niet zo vaak fietsen.”

Zijn gezondheid en het fiscaal vriendelijk aspect de belangrijkste drijfveren?

“Ja, maar niet de enige. Zo kadert het hele idee ook binnen onze ‘Happy Workout’- filosofie, wat staat voor graag komen werken en je deel voelen van een hecht team. We richten ook een community op: de VéloVrienden. De fietsen krijgen een herkenbare sticker, we zorgen voor tal van extraatjes voor wie met de fiets komt en we organiseren regelmatig speciale acties en evenementen.”

Tekst: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close