Drie vragen over de leasingfiets

0
100

Ook voor je portemonnee interessant

Is de leasingfiets ook voor je portemonnee interessant, niet alleen door de fietsvergoeding die een werkgever vaak uitbetaalt? We vragen het aan Klaas Olbrechts, product owner flexibel verlonen bij HR- en well-being-specialist Attentia.
Tekst: William Visterin

Ziet u een bedrijfsfiets vaak opduiken in het loonpakket?

“Steeds vaker. Wij bieden als Attentia de fiets intussen al zowat 1,5 jaar mee aan als onderdeel van ons dienstenpakket rond flexibel verlonen. Enerzijds omdat we dit ecologisch vervoermiddel zelf belangrijk vinden, maar ook omdat we de vraag bij onze klanten duidelijk hebben zien toenemen. De opmars van de elektrische fiets speelt een grote rol. Medewerkers die verder wonen van het werk kunnen zo ook met de fiets komen.”

Is de fiets een fiscaal vriendelijk looninstrument?

“Eigenlijk wel. Je kunt een leasingfiets vergelijken met een leasingwagen, die aanzien wordt als fiscaal vriendelijk. Alleen wordt er bij een leasingfiets sinds kort geen voordeel alle aard meer aangerekend, wat bij een leasingwagen en ook bij andere extralegale voordelen zoals een smartphone en tablet wel nog het geval is. Voorwaarde is wel dat je de fiets regelmatig voor (een deel van) het woon-werkverkeer gebruikt.”

Hoeveel kost zo’n bedrijfsfiets gemiddeld?

“De gemiddelde leasingfiets heeft een waarde van 3.250 euro, btw inbegrepen. Dat is een behoorlijk bedrag, maar wordt gespreid over een periode van meestal drie jaar. Die formule maakt het voor een medewerker interessant. Hij betaalt maandelijks voor een fiets die hij zelf kan kiezen of samenstellen.”

Het einde van de stadsfiets

“Markt leasingfiets maal vier op anderhalf jaar”

Joep Kempen biedt met Team Cyclis fietsleasing aan voor bedrijven en ziet zijn business fors toenemen. “Vorige zomer zat ik na twee jaar aan 700 leasingfietsen. Vandaag zijn dat er al 1.850 en voor eind dit jaar mik ik op 2.500 à 2.800 fietsen. Waarmee we dus haast maal vier gaan op anderhalf jaar tijd”, vertelt hij. “Grote bedrijven raken meer overtuigd en bieden een leasingfiets aan in hun flexplan.” Twee derde van de fietsen die Kempen aanbiedt zijn elektrisch, 30 procent sportfietsen. “De klassieke stadsfiets, die zien we bijna niet meer.”

fiets

Tekst: William Visterin