Eerst intern lanceren, dan pas extern communiceren

0
275

De aanpak bij UNILIN

De drievoudige aanpak rond jobevents bij UNILIN. Ja, er is een trends naar grote jobevents met veel visibiliteit. Maar andere pakken het iets selectiever aan.

Ook Nick Leenaert, talent director bij UNILIN, ziet de trend van grote jobevents. “Dat evenementiële aspect is belangrijk. Je wilt opvallen en opgepikt worden”, geeft hij toe. Al zijn er volgens hem wel belangrijke nuances (en richtlijnen).

1. Past het bij je bedrijf?

“Zo waken wij er altijd over dat er ook inhoud in zit. Als je de stunts wegdenkt, wat is dan de boodschap en herkennen onze eigen medewerkers zich hierin?”, oppert Nick. “Elke campagne is een weerspiegeling van onze waarden en toont wie we zijn. Het is belangrijk om als bedrijf niet zomaar iets te willen claimen in de markt, maar een authentiek verhaal te brengen. Al onze campagnes dragen het Happy Workout-logo. Het logo vormt een rode draad. Het toont dat werken bij UNILIN ook gewoon leuk is, en die externe boodschap moet kloppen met de interne realiteit.”

2. Link met eigen initiatieven én mensen

“We proberen elke campagne te linken aan eigen initiatieven. Een campagne start intern: welke medewerker wil als ambassadeur mee het campagnebeeld vormen? Of met welke producten kunnen we iets leuks doen? Zo ontstond het idee van de tifo als afscheid voor Tom Boonen tijdens de Ronde van Vlaanderen (zie foto)”, vertelt hij. “Pas wanneer we intern alle elementen juist hebben, gaan we op zoek hoe we dit extern kunnen maximaliseren.”

3. Altijd eerst je eigen mensen

Een bekende persoon of een stunt helpt volgens hem vooral om de campagne een boost te geven. “Maar er moet eerst een inhoudelijk verhaal achter zitten dat onze medewerkers herkennen. Zo hebben we onze actie Join us and get a bike … eerst intern gelanceerd door voor eigen medewerkers een leasingfiets te voorzien om het pas daarna extern te communiceren”, klinkt het. “Of zoals ik vaak zeg: “People will never love your company until your employees love it first.”

Collega Stijn werd het boegbeeld van de UNILIN-fietscampagne.

Tekst: William Visterin