Focus helpt bij aanwerven van technisch talent

0
103

“Sinds jaar of vijf zijn rollen omgedraaid”

De zoektocht naar schaars talent is vaak een zoektocht naar technische profielen. “Je moet creatief zijn om dat talent te benaderen”, weet Joke Lybeert, area sales director bij selectie- en uitzendbureau Accent.
Tekst: William Visterin

Een van hun recente initiatieven hiervoor is de oprichting van CTRL-F, een bedrijf dat zich richt op de werving en selectie van ingenieurs, IT’ers en hogere technische bedienden. Dat is nodig. “Onze mailbox loopt over met jobaanbiedingen.”

“Ik krijg soms wel eens de vraag: ‘Hoe kan dat, zo’n grote schaarste aan technische profielen? Er zijn toch nog altijd werklozen?’”, zo stelt Joke Lybeert. “De kwestie zit in het feit dat werkgevers ook voor technische jobs vragen naar hoger en meer geschoold personeel. In de praktijk zijn dat dan vaak bachelors en masters.”

Externe HR-afdeling

Joke Lybeert staat voor Accent in Oost- en West-Vlaanderen in voor de aanwervingen van engineering-profielen. “Het gaat om een zestal kantoren in die regio waarmee we ons richten op technische bediendenprofielen, met name voor de industrie.” Ingenieurs vallen hieronder, maar de profielen zijn breed: van elektromechanica en elektriciteit tot biochemie. Met één constante: de toenemende schaarste. “Bedrijven krijgen het alsmaar moeilijker om dergelijke profielen aan te trekken.”

In de praktijk fungeert Accent vaak als een soort van externe HR- en rekruteringsafdeling voor kmo’s. Lybeert: “Grote bedrijven of industriële groepen zijn bij jobkandidaten nog vrij bekend. Maar een kleinere machinebouwer met vijftig medewerkers is dat bijvoorbeeld minder. Nochtans vallen er ook daar interessante jobs te rapen. Een ingenieur krijgt vandaag al snel meerdere werkaanbiedingen. Zo’n kleiner bedrijf kan nog best wel het verschil maken, zoals met hun interessante projecten. Of door hun innovatie en technische uitdaging van de openstaande job in de verf te zetten.”

Creatieve oplossingen

In elk geval, zo beaamt Lybeert, zijn er vandaag creatieve oplossingen nodig om schaarse profielen als ingenieurs te benaderen. Zo werkt Accent samen met ingenieursfederatie ie-net. “We organiseren mee workshops, bijvoorbeeld rond soft skills, op hun weekends voor jonge ingenieurs”, vertelt ze. “Daarnaast zetten we jobdagen op het getouw bij een aantal van onze klanten. We trachten kandidaten dan een interessant en aantrekkelijk programma aan te bieden, bijvoorbeeld aan de hand van een speeddating-formule. Oproepen hiervoor gebeuren dan via sociale media of via mails. We benaderen hiervoor ook kandidaten die eerder al contact met ons hadden of door ons al werden benaderd”, klinkt het.

Lybeert
Joke Lybeert, area sales director bij selectie- en uitzendbureau Accent

Zo’n proactieve aanpak is in de huidige omstandigheden meer dan aangewezen. “Wij nemen zelf initiatief. Dat is nodig. We stellen vast dat sommige van die gegeerde profielen soms zelfs een beetje lui worden in hun zoektocht naar werk. Ze willen echt benaderd worden”, stelt Lybeert vast.

Rollen omgekeerd

Bovenal stelt de Accent-manager vast dat de arbeidsmarkt helemaal is veranderd. “Vandaag maken wij zelf op voorhand al een analyse van de veelgevraagde profielen in een bepaalde regio. Vervolgens luisteren we naar de kandidaten, omdat we simpelweg weten dat die jobaanbiedingen er zijn of komen. Onze mailbox loopt bij wijze van spreken over met aanvragen. Vroeger was dat helemaal anders. Tot vijf jaar geleden moesten we haast smeken om ergens een kandidaat te mogen plaatsen.”

Deze shift heeft ook impact op de uitzendkantoren zelf. “Wij bieden bijvoorbeeld voor klanten de optie van zes maanden met zicht op een vast contract. Maar we werken intussen ook op basis van een zogenaamde selectie fee als wij iemand aanwerven voor een vast contract. Veel kandidaten hebben namelijk al een job. Zij willen wel van werk veranderen, bijvoorbeeld voor de technische uitdaging, de betere work-life balance of om dichter bij huis te werken. Maar ze willen wel ergens vast aan de slag.”

Focus werkt

Belangrijk voor een uitzend- en selectiebedrijf is ook focus. “Sinds begin dit jaar zijn wij op de markt met het nieuwe bedrijf CTRL-F. Dit bedrijf, dat binnen de Accent-groep valt, richt zich alleen op de werving en selectie van ingenieurs en hogere technische bedienden”, vertelt Lybeert. “We zijn ervan overtuigd dat we onder deze nieuwe brand nog meer en andere kandidaten kunnen aantrekken voor onze klanten. En dus ook mee een antwoord bieden op de huidige schaarste aan technisch talent”, stelt ze. “Als er één zaak is waar wij ons ten volle van bewust zijn, dan is het dat focus werkt in de huidige arbeidsmarkt.”

Geldt ten slotte de schaarste voor talent ook bij de mensen die al dat (technisch) talent moeten opsporen? Haar recruiters zelf dus. “Wij hebben hooggeschoolde mensen in ons team, die op maat vacatures voorstellen en feedback leveren aan de kandidaten. Het zijn daarom geen ingenieurs, maar ze moeten wel onderlegd zijn in elementen als HVAC of automatisering. En ze moeten dus met een ingenieur kunnen praten over diens job”, vertelt ze. “Het gaat om specifieke profielen die bepaalde kennis hebben en ook over een uitgebouwd netwerk beschikken”, klinkt het.

Deze recruiters zijn niet de doorsnee uitzendconsulenten. “Door onze unieke bedrijfscultuur, de vlotte samenwerking en unieke samenwerking trachten wij onze mensen te motiveren om bij ons te blijven”, vertelt Lybeert. “En wij gaan ook zelf constant op zoek naar goed opgeleide recruiters, die bij ons terecht kunnen en door ons verder worden opgeleid en zich verder specialiseren. Want ook hier geldt dat focus loont.”

Speciaal voor hogere technische profielen werd CTRL-F opgericht.

 

Tekst: William Visterin