Nieuwe knelpuntberoepen

De lijst van knelpuntberoepen breidt steeds verder uit. Reden genoeg
om achter de schermen van deze beroepen te gaan kijken. Hieronder vallen ook de ‘nieuwe’ knelpuntberoepen, zoals de arts en de digital marketeer.
Tekst: Nathalie Dirix

Edelhart Kempeneers (42)
Medisch directeur nationale accounts
Attentia

“Het beeld van onze job strookt vaak niet met de werkelijkheid”

“Het mooie aan een job binnen een dienst preventie & bescherming is dat je bedrijven kunt helpen om de gezondheid en het welzijn van hun medewerkers naar een hoger niveau te tillen. De gezondheidsadviezen die je geeft, zijn namelijk vaak van toepassing op een hele groep mensen, waardoor de impact ervan aanzienlijk is.

Het preventieve karakter van arbeidsgeneeskunde trekt me aan. Ik herinner me nog hoe ik na mijn opleiding als arts de consultaties mee volgde bij een professor die in beroepsziekten gespecialiseerd was. De ellendige toestanden die ik daar zag, hebben zeker meegespeeld in mijn keuze om binnen de arbeidsgeneeskunde aan de slag te gaan.

Het valt me op dat het beeld dat men van onze job heeft, niet altijd strookt met de werkelijkheid. Men ziet ons vaak als een controlearts, terwijl dit helemaal niet onze rol is. Onze kerntaak is om een zo gezond mogelijke werkomgeving te creëren waarbinnen ziekteverzuim tot een minimum herleid wordt. Re-integratie van zieke werknemers maakt daar deel van uit, maar dan op een niet-controlerende wijze.

Elke dag zie ik als een nieuwe uitdaging om het welzijn op de werkvloer van onze opdrachtgevers verder te optimaliseren. Een gezonde work-life balance is uiteraard essentieel. Ook binnen onze job. Gelukkig zit het op dat vlak snor. De werkuren geven je wel degelijk de kans om naast je job nog een leven te leiden.”

Stefan Van den Eynde (48)

 

Preventieadviseur
Attentia

“Onze job is de voorbije jaren erg geëvolueerd”

 

“Waarom dit knelpuntberoep me echt bevalt? Omdat het mij de kans biedt m’n twee passies te combineren. Als ingenieur-architect heb ik iets met gebouwen maar ook met veiligheid. Bovendien hou ik ervan om projecten te begeleiden en als preventieadviseur coördineer ik heel wat projecten. De ene dag geef je advies rond welzijn op het werk in een IT-bedrijf. De volgende dag bekijk je hoe je arbeidsprocessen in een drukkerij zo veilig mogelijk kunt organiseren.

Ik stel vast dat de job van preventieadviseur de voorbije jaren erg geëvolueerd is.
Vroeger was onze focus vooral om veiligheidsrisico’s in kaart te brengen en zo aan preventie te doen. Vandaag gaat het veel meer over welzijnsbewustzijn creëren binnen een organisatie. Want hoe groter het welzijn van de werknemers, hoe sterker hun betrokkenheid en hoe doeltreffender je preventie.”

Gert Wuytens (42)
Preventieadviseur
Attentia

“De jacht is mooier dan de vangst”

“De voorbije negen jaar heb ik als preventieadviseur heel wat ervaring opgebouwd. Dat deed ik zowel op het vlak van arbeidsveiligheid als arbeidshygiëne. Het zijn twee domeinen die me bijzonder boeien. Vooral omdat je als preventieadviseur de aandachtspunten in veiligheid en hygiëne kunt aankaarten en er oplossingen voor kunt formuleren.

Of ik een motto heb dat ik toepas in m’n job? Ik zeg weleens: ‘De jacht is mooier dan de vangst.’ Ik haal dan ook de grootste arbeidsvreugde uit het proces dat aan de oplossing voorafgaat. Elke keer opnieuw is dit proces een unieke kans om voor onze klant het verschil te maken. Het is vooral dat wat me drijft en me een gelukkig preventieadviseur maakt.”
 

Jolien Janssens (27)
Digital marketeer
UNILIN

“De toekomst van marketing is digitaal”

“Of ik bewust gekozen heb voor een knelpuntberoep? Eerlijk gezegd, daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik wilde vooral de boot niet missen. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de toekomst van marketing digitaal is. Een basisregel in marketing is dat je moet zijn daar waar je klant is. Vandaag is dat online.

Online media bieden je bovendien heel wat mogelijkheden om je klant op een zeer gepersonaliseerde manier te begeleiden in z’n zoektocht naar de juiste vloer. Momenteel werk ik aan een project waarbij we onze klanten via een chatbot zo snel mogelijk verder kunnen helpen.

Ik heb het geluk gehad in een team terecht te komen waar ik supergoed begeleid word. Dankzij de in-house training heb ik hier al veel bijgeleerd. Dat geeft me het gevoel dat ik aan het groeien ben. Stilstaan is niets voor mij. Ik wil vooruit.

Je kunt ervan op aan dat er de komende jaren nog heel wat zal bewegen binnen digital marketing. Ik denk aan marketing automation, waarbij je nog gerichter met je (potentiële) klanten kunt communiceren. Dat ik die evoluties dankzij m’n job van dichtbij kan volgen, vind ik top.”

 

Daar zijn de nieuwe knelpunten:

De VDAB signaleerde ook enkele (andere) nieuwe knelpuntberoepen zoals deze tien:
– Kapper
– Schoonmaker
– Bewakingsagent
– Chef-kok
– Kelner
– Winkelmanager
– Vertegenwoordiger
– Slager
– Apotheker
– Chauffeur

 

Tekst: Nathalie Dirix

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close