Klassieke knelpuntberoepen

De lijst van knelpuntberoepen breidt steeds verder uit. Reden genoeg
om achter de schermen van deze beroepen te gaan kijken. Hieronder vallen zowel de klassieke knelpunten, zoals de hoofdverpleegster, als de meer ‘opvallende’ knelpuntberoepen, zoals de medewerker in een callcenter.
Tekst: Nathalie Dirix

Nico Loverix (56)
Teamcoördinator onderhoud
Aquafin

“Ik hou ervan om tussen de mensen staan”

“14 jaar geleden ben ik bij Aquafin begonnen als elektricien. Ik werkte toen al 22 jaar bij Ford Genk en vond de herstructurering bij Ford een ideale gelegenheid om een nieuw hoofdstuk te starten.

Verleden jaar heb ik opnieuw voor een nieuwe uitdaging gekozen. Deze keer als teamcoördinator onderhoud. Ik leid nu een team van twee elektriciens en zes mechaniekers. Samen zorgen we ervoor dat de toestellen die het water zuiveren, optimaal functioneren. In de praktijk houdt dit in dat we defecten herstellen maar ook aan preventief onderhoud doen.

Een team van mensen aansturen is een nieuwe ervaring voor me. Maar ik moet zeggen dat het erg meevalt. Ik hou ervan om tussen de mensen te staan en hen te helpen om oplossingen te vinden voor technische problemen. Evaluatiegesprekken voeren, vind ik niet evident. Maar ik heb geleerd dat je vooral met elkaar in dialoog moet gaan.

Wanneer ik merk dat de mensen van mijn team ’s morgens goed geluimd komen werken en ’s avonds met een goed gevoel naar huis gaan, dan is ook mijn dag geslaagd. Ik ben me er nooit echt bewust van geweest dat ik destijds voor een knelpuntberoep heb gekozen. Voor mij bood de job van elektricien me vooral de gelegenheid om problemen op te lossen. Dat ik nu als vijftigplusser de kans krijg om in mijn job te groeien en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zie ik als een voorrecht.”

 

Cindy Vandeput (42)
Hoofdverpleegkundige
UZ Leuven

“De rol van go-between ligt me”

“Ik was 28 jaar toen ik besloot verpleegkunde te studeren. Voordien had ik een paar jaar als logistiek medewerker bij UZ Leuven gewerkt, waardoor ik meteen vrij goed beeld kon vormen van wat de job van een verpleegkundige inhoudt. Het was weliswaar een late roeping maar ik sta nog altijd volledig achter m’n keuze. Want ik ontdekte dat vooral omgaan met mensen en hen motiveren echte voldoening geeft.

Ik zie mezelf als een soort verbindingsfiguur tussen m’n team van verpleegkundigen, de artsen en de directie. Die rol van go-between ligt me omdat ze me toelaat een werkomgeving te creëren waarbinnen mensen zich uitgenodigd voelen om het beste van zichzelf te geven.

De echte uitdaging in m’n job is om een hecht team te vormen, zonder daarbij de eigenheid van elke medewerker uit het oog te verliezen. Doorheen de jaren beleef je samen allerlei ervaringen en dat maakt dat je je steeds meer met de andere verbonden voelt.

Ik hecht veel belang aan open communicatie. Moeilijke boodschappen naar m’n team overbrengen, blijf ik lastig vinden maar ook dat leer je. Wat je in deze job ook leert, is dat communicatie de sleutel is voor een goed presterend team. Je kunt daar veel boeken over lezen. Maar het voornaamste is dat je vooral al doende leert hoe je met de gepaste communicatie het verschil kunt maken.”

 Emilie Meynckens (24)
Assistant teamleader
Retail Concepts

“We zijn een ‘happy bunch of people’”

“Na m’n studies begon ik te werken als customer service agent bij A.S.Adventure. Vandaag werk ik als assistant teamleader op de klantendienst. Dat houdt vooral in dat ik onze customer service agents zo goed mogelijk ondersteun zodat we onze hoge servicelevels ten aanzien van onze klanten kunnen garanderen.

Een veelvoorkomend misverstand over onze job is dat je de hele dag telefonische oproepen beantwoordt. Dat klopt niet met de werkelijkheid. We communiceren vooral met onze klanten via e-mail. Chatsessies komen ook steeds vaker voor. Wat ik bijzonder interessant vind, is dat onze klanten zo individueel verschillend zijn. Dat maakt dat het nooit saai wordt.

Een belangrijke reden waarom ik voor A.S.Adventure ben beginnen te werken,
is de jonge en dynamische sfeer. Als je hier rondkijkt, merk je dat mensen
er vrij opgewekt en ongedwongen bij lopen. Eigenlijk zijn we een ‘happy bunch
of people’. De sfeer zit dan ook goed.

Onze klantendienst is elke dag, ook in het weekend, van 10 tot 22 uur bereikbaar. Tijdens de avond- en weekendshifts kunnen we van thuis uit werken. Die flexibiliteit kan ik echt wel smaken. Of ik m’n kennissen zou aanraden hier te komen werken? Heb ik al gedaan. En het is al één keer gelukt. Een vriendin van me werkt nu ook voor A.S.Adventure.”

 

De tien grootste knelpuntberoepen

Dit zijn, volgende de VDAB, de tien grootste knelpuntberoepen anno 2018:

1. Verpleegkundige / Hoofdverpleegkundige
2. Technisch adviseur klantenondersteuning / Technisch commercieel adviseur
3. Werfleider / Conducteur bouw
4. Technicus industriële installaties
5. Analist ontwikkelaar ICT
6. Onderhoudsmecanicien
7. Bestuurder trekker-oplegger
8. Technicus studiebureau bouw
9. Calculator bouw
10. Medewerker callcenter

Tekst: Nathalie Dirix

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close