Een baas om van te houden

Een kantoorgebouw met een grote strik rond, juichende werknemers achter hun bureau, loonbriefjes die gul in het rond dwarrelen. Was het maar zo gemakkelijk om een goede werkgever te herkennen. Wij gingen op zoek naar de ultieme droombaas, maar bestaat die wel? “Een goede werkgever is voor iedereen anders.”
TEKST: Gerlinde De Bruycker

“Vraag je niet alleen af of het bedrijf bij jou past, maar ook of jij bij het bedrijf past”

Ralf Caers

KU Leuven

Mensen werken het liefst bij een werkgever waar ze trots op zijn. Maar hoe pik je er als sollicitant zo’n werkgever uit? Dat is minder eenvoudig dan het lijkt, zegt jobcoach Katrin Van de Water (39). Met haar bedrijf ‘Passion for Work’ begeleidt ze hoogopgeleide dertigers en veertigers naar hun droombaan of droombedrijf. “De zoektocht naar de ideale werkgever is heel individueel bepaald”, zegt ze. “Wat voor jou een droombaan is, is voor iemand anders een dramabaan. Alles hangt af van wat voor jou belangrijk is, wat je goed kunt én graag doet en wat je verder wilt ontwikkelen.”

“Een goede werkgever is voor iedereen anders”, bevestigt Ralf Caers (34), professor human resource management aan de KU Leuven. “Het is allemaal te herleiden tot jouw persoonlijkheid. Vraag je dus niet alleen af of het bedrijf bij jou past, maar ook of jij wel bij het bedrijf past.”

Hoe belangrijk is je salaris?

En toch. Er bestaan wel een aantal objectieve criteria die elke sollicitant in het achterhoofd houdt: werkzekerheid, een boeiende jobinhoud, doorgroeimogelijkheden, voldoende vakantiedagen, een goede ligging, … De bouwsteen met het meeste gewicht is het salaris. Dit jaar riepen zo’n 14.000 Belgen een ‘competitief loonpakket’ uit tot het belangrijkste criterium voor de aantrekkelijkheid van een bedrijf, zo blijkt uit de Randstad Award 2015.

Je zou dus kunnen zeggen: de perfecte werkgever schrijft indrukwekkende loonbriefjes uit. Want hij weet dat een hoog loon zich terugbetaalt in goede prestaties. “En toch is er geen correlatie tussen die twee”, zegt Ralf Caers. “In de non-profitsector liggen de lonen veel lager dan in de privé, maar die sector trekt evenveel goede werknemers aan. Daar spelen andere factoren een rol, zoals maatschappelijke relevantie. Zoek dus voor jezelf uit waar jij de meeste waarde aan hecht. Let op, het salaris is uiteraard belangrijk. Mensen zijn wel degelijk op zoek naar een correct ‘loon naar werk’, en terecht.”

Stopt jouw job om 17 uur?

Meer nog dan de objectieve bouwstenen, winnen de ‘zachte’ eigenschappen van een werkgever aan belang. “Loon is en blijft een koude motivator ­– je thuis voelen op je werk is nog veel belangrijker”, vindt Katrin Van de Water. “Heerst er een fijne werksfeer? Is er ruimte voor overleg en inspraak? Krijg je kansen in je job? Is er voldoende feedback? Een fijne werkgever toont oprechte interesse in zijn medewerkers. Hij neemt ze serieus en laat ze meedenken over de te varen koers.”

Maar wat alle voorgaande criteria pas echt doet verbleken, is de balans tussen werk en privé. “Goede werkgevers houden daar rekening mee”, benadrukt Ralf Caers. “Sommigen onder hen richten zich op de filosofie van de work-life separation Hun werknemers starten om 8 uur, werken gefocust door tot 17 uur, en daar stopt het. ’s Avonds kunnen ze bijvoorbeeld niet van thuis uit in hun mailbox. Deze bedrijven willen hun personeel ‘recht op onbereikbaarheid’ geven, en dus ook meer ademruimte.”

Klinkt goed, maar voor veel Vlamingen is dat systeem niet realistisch. Kijk maar naar dertigers met jonge kindjes in de crèche: zij kunnen onmogelijk om 8 uur op het werk zijn. “Daarom zijn er ook bedrijven die een overflow tussen werk en privé toelaten: de work-life integration”, aldus Caers. “In de voormiddag mag je gerust naar de tandarts gaan, als je maar ’s avonds je dossiers afwerkt.”

Werk je er ook beter door?

Stel, je hebt eindelijk die perfecte werkgever gevonden. Je zit gebeiteld met een droombaan én een droombaas. Welk effect heeft dat dan op jou als werknemer? “Je gaat er ook echt beter door presteren”, weet Ralf Caers. “Je bent sneller geneigd om een tandje bij te steken, je wordt minder snel ziek én blijft langer trouw aan het bedrijf.”

Op www.passionforwork.be kan je het gratis e-book 'Personal Branding' aanvragen.

 

5 tips om je droombedrijf te vinden

Als sollicitant moet je vaak afgaan op één website en één vacature. Hoe kun je dan uitvissen of het om de werkgever van je dromen gaat? Deze vijf tips helpen je op weg.

1. Wees kritisch over de jobadvertentie

Ralf Caers: “Een bedrijf moet daarin duidelijk uitleggen wie ze zijn, wat ze aanbieden en wie ze zoeken. In plaats van een positief imago op te hangen met holle termen, zal een goede werkgever ook negatieve elementen durven te vermelden. Op die manier gaan mensen geen foute verwachtingen koesteren.”

2. Leer de werknemers kennen

Ralf Caers: “Veel bedrijven plaatsen testimonials op hun website. Dat kan heel leerrijk zijn vooraleer je je sollicitatiebrief op de bus doet. Check op LinkedIn of er iemand van jouw contacten bij die organisatie zit. Als sollicitant mag je ook gerust vragen of je een praatje mag slaan met de medewerkers."

3. Stel de juiste vragen

Ralf Caers: “De juiste vragen zijn de vragen die je zelf belangrijk vindt. Hecht je veel belang aan het loon? Pols er dan naar! Is de balans tussen werk en privé voor jou cruciaal? Stel er concrete vragen over! Als sollicitant moet je zo open mogelijk communiceren.”

4. Observeer het bedrijf

Katrin Van de Water: “Ga een kwartiertje te vroeg naar je sollicitatiegesprek, en zet je rustig neer aan de receptie. Observeer het bedrijf, kijk naar de mensen die er rondlopen. Praten ze met elkaar, knikken ze eens naar jou? Dat zegt al heel veel!”

5. Praat met vrienden en familie

Katrin Van de Water: “Weet wat voor jou belangrijk is in je job en praat daarover met je vrienden of binnen je netwerk. Vraag of zij bedrijven kennen die bij jouw profiel aansluiten. Het kan nooit kwaad om eens af te toetsen.”

 

TEKST: Gerlinde De Bruycker

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close