Van beenhouwer tot brouwer

Veel jongeren tonen een hernieuwde interesse in traditionele ambachtelijke beroepen als reactie op het digitale tijdperk. Dat zegt Richard Ocejo, professor sociologie aan de University of New York en auteur van het boek Masters of Craft: Old Jobs in the New Urban Economy.
Tekst: William Visterin

Ocejo wijst erop dat in veel Amerikaanse grootsteden steeds meer cocktailbars, kapsalons en zelfs traditionele slagerijen opduiken. Zij worden vaak uitgebaat door jong en vaak hoogopgeleid personeel.

Deze ‘oude’ banen beleven volgens de socioloog duidelijk hun revival. “De jonge middenklasse vertoont steeds meer belangstelling voor beroepen zoals brouwer, boekbinder, meubelmaker of vishandelaar”, benadrukt Ocejo in de Wall Street Journal. “Velen kiezen ervoor om opnieuw met hun handen en materialen te werken om tastbare producten te maken.” Nochtans lijken deze ‘comeback-beroepen’ financieel minder aantrekkelijk.
 
Ook in ons land sijpelt de trend af en toe door. Zo doen koffiehuizen het bijvoorbeeld erg goed in sommige steden. “Vroeger werd er weleens op je neergekeken als je in een tearoom of een patisserie werkte, nu zijn medewerkers fier om barista te zijn”, stelt Stephanie Mullebrouck, die in Wenduine een koffiebar uitbaat. “De koffiehype maakt het gemakkelijker om nieuwe medewerkers aan te trekken”, stelt ze vast.

Toch is er ook een keerzijde aan de trend. Zo benadrukt Richard Ocejo dat die geherwaardeerde beroepen doorgaans alleen bestemd zijn voor een kleine kring hoogopgeleiden. En dus niet zozeer voor lagere maatschappelijke groepen.

 

Tekst: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close