Lidl heeft een goede reden om af en toe een uurtje langer open te blijven …

0
255

Jobevent bij winkel in de buurt

Om voor nieuwe winkels geschikte medewerkers te vinden, pakt Lidl het slim aan. De kennismaking met het bedrijf gebeurt gewoon in de buurt.

Om voor nieuwe winkels geschikte medewerkers te vinden, pakt Lidl het slim aan. De kennismaking met het bedrijf gebeurt gewoon in de buurt. Een week later kun je solliciteren. “Zo kunnen we op korte tijd schakelen”, stelt Pieter De Bock, hoofd administratie en HR bij Lidl in de regio Sint-Niklaas.

In de driehoek Antwerpen, Gent en Brussel, waar De Bock verantwoordelijk is en 1.875 Lidl-medewerkers aan de slag zijn, opent het bedrijf geregeld nieuwe vestigingen. “Elke winkel is goed voor gemiddeld 25 nieuwe mensen”, vertelt De Bock. Maar het bedrijf had het gevoel dat het met de klassieke kanalen op zijn limieten botste.

Stap 1: eigen winkels

Lidl deed twee dingen. “Ten eerste besloten we om sommige jobevents naar aanleiding van nieuwe winkels in onze eigen filialen te doen. En dan meer bepaald de betreffende winkel die dicht lag bij het filiaal dat spoedig geopend zou worden. Zo konden we kandidaten uitnodigen uit de buurt. We hielden de winkel dus eigenlijk anderhalf uurtje langer open voor dit event. Geïnteresseerden kregen op die manier een idee over onze winkelomgeving en wat hun job zou inhouden. De nieuwe filiaal manager van de te openen winkel was telkens aanwezig zodat ze daar al kennis mee konden maken.”

Stap 2: sms en broodzakken

Dat was het ‘waar’ en ‘wie’. Het tweede aspect was timing. “We leggen de drempel zo laag mogelijk. De geïnteresseerden konden een sms sturen naar een mobiel nummer waarna ze snel werden opgebeld. Zo konden we op korte tijd schakelen en zelfs nog de dag zelf kandidaten engageren”, vertelt hij. “De sms-nummers maakten we bekend via onze onlinekanalen, maar ook via onze eigen winkel. Zo plaatsten we stickers op onze broodzakken. Dat bleek erg goed te werken.”

Stap 3: de uitbreiding?

Het was Pieter De Bock die zelf met het idee op de proppen kwam en dit samen met de enthousiaste collega's verder uitwerkte. “Op de enkele laatavondopeningen die al plaatsvonden, kregen we tot dusver voldoende geschikte en polyvalente profielen”, vertelt De Bock, die zelf ook regelmatig op de avonden aanwezig is. “We hadden deze aanpak in België nog nooit gedaan. Maar de kans is groot dat ook andere regio’s binnen Lidl volgen.”

Tekst: William Visterin