Lidl kiest voor transparantie

0
467

Eerlijke vis, schone energie en vaste leveranciers

Hoe maak je een discountretailer duurzaam op alle niveaus – inclusief 1.500 producten van honderden leveranciers? Head of sustainability Lidl Belux Philippe Weiler en projectleider duurzaamheid Johan Lambrechts vertellen hoe zij de omslag in recordtempo doorvoeren.
Tekst: Wieland De Hoon

1. Is er een visie en ambitie?

“Hoe hard wilden we ‘duurzaam’ worden?”, zegt Philippe Weiler, biowetenschapper en ex-WWF-strateeg. “Héél hard, zo bleek. Lidl moet in 2020 bij de duurzame retailertop horen.”

2 Concrete doelstellingen?

“We bepaalden dan vijftig concrete doelstellingen voor alle afdelingen. Onze stakeholders, van GAIA tot de VDAB, mochten nog vooraf bijsturen!”

3. Aanspreekpunten en trekkers?

“Per pijler werd een directielid sponsor, een afdelingshoofd ambassadeur en een projectmedewerker aanspreekpunt. Voor elke doelstelling duidden we een trekker aan: bijvoorbeeld de visinkoper voor onze doelstelling duurzame vis. Zo betrek je duurzaamheid meteen bij de inkoopprocessen.”

4. Leveranciers en producenten?

“Met leveranciers willen we langetermijnrelaties. Zo kunnen ook zij investeren in duurzame energieoplossingen. We creëren wereldwijd een mindshift. 95 procent van de impact van Lidl gebeurt in de keten en dus buiten onze muren.”

5. Tijdslijn en planning?

“Voor vis zijn we halfweg”, zegt Philippe Weiler. “Medio 2018 zal diepvriesvis duurzaam zijn en in 200 ook conserven en bereide maaltijden. Het duurzame assortiment (chocolade, bananen, tomaten …) moet jaarlijks met 10 procent groeien. Op energievlak richten we ons op de klimaatdoelstellingen van Parijs.”

6. Transparantie en eerlijkheid

“Er is internationaal enthousiasme over onze transparante communicatie”, zegt Johan Lambrechts. “In ons duurzaamheidsrapport geven we per doelstelling de vooruitgang aan met rode of groene icoontjes. Een nieuwigheid voor Lidl. Mag je wel zo in je keuken laten kijken? Het verhoogt de geloofwaardigheid van ons verhaal enorm.”

Meer info: www.opwegnaarmorgen.be/

team

Tekst: Wieland De Hoon