Zelfroosteren bij Lidl

Een gesprek met iemand van het management van Lidl en een ontmoeting met buitenlandse collega’s bracht Liesbeth De Meyer op ideeën. Wat kon zij als storemanager nog meer doen om de work-life balance van haar medewerkers te verbeteren? De oplossing: laat mensen zelf hun werktijden kiezen. En het werkt.
Tekst: William Visterin

Als storemanager in de Lidl-vestiging van Lochristi heeft Liesbeth veertien vaste medewerkers die met en voor haar werken, en daar komen nog twee jobstudenten bij. “Die krijgen allemaal een week de tijd om voor de vier weken erna de uren in te vullen waarop ze het liefst willen werken”, vertelt ze. Opmerkelijk: in de meeste gevallen kan Liesbeth ook de werktijden aanbieden die haar collega’s vragen. “Toen ik ermee begon, zag ik veel verbaasde gezichten. ‘Gaat je dat ooit lukken?’, vroegen sommigen.” Ja dus.

“We hanteren wel enkele spelregels”, stelt ze. “Niet werken op zaterdag, wat voor ons als Lidl eigenlijk onvermijdelijk is, gebeurt steeds in overleg. En mensen kiezen nooit telkens dezelfde vrije dag. Zo vermijden we dat iemand een vaste vrije dag zou claimen”, weet Liesbeth. “Ten derde doet iedereen minimaal twee keer een vroege shift en ook minimaal twee keer een late shift”, klinkt het. Maar binnen dat speelveld kan iedereen kiezen.

Lees verder onder de foto
Lidl

Opmerkelijk is dat het initiatief helemaal op het niveau van de vestiging in Lochristi is uitgedokterd. “Onze mensen vinden het fantastisch. Met dit systeem kan iemand, die bijvoorbeeld zondagavond iets heeft gepland, ervoor kiezen om niet op maandagmorgen te werken. Zo heb ik bij mijn mensen een voetbalsupporter van Waasland-Beveren, die zijn planning zodanig invult dat hij altijd naar de wedstrijden van zijn team kan gaan kijken”, vertelt ze. “En je leert je mensen ook beter kennen. Mensen reageren aangenaam verrast als ik vraag hoe het verjaardagsfeestje was. Of als ik ze succes wens bij de notaris voor de aankoop van hun huis. Omdat ze dit zelf hadden genoteerd op hun aanvraagpapier.”

Weg jaloezie

Naast de positive vibes (lees: meer motivatie en minder ziekteverzuim) en een betere work-life balance, is er nog een positief neveneffect: de aanleiding tot jaloezie – als die er al zou zijn – valt totaal weg. Heel vaak is hij of zij die het uurrooster vastlegt in organisaties, diegene die als bevoordeeld wordt aanzien. Want het is doorgaans de enige die zijn of haar keuze kan laten blijken. “Bij ons is het anders. Iedereen is gelijk en kan zijn voorkeur weergeven. Ik merk dat dat medewerkers een fijn gevoel geeft.”

Het doe-het-zelf-keuzesysteem van Liesbeth is intussen anderhalf jaar in gebruik. En het slaat zo hard aan dat het ook de directie van Lidl niet ontgaan is (zie onder). Of hoe één iemand samen met haar team, ergens in Lochristi, het verschil maakt.

Wolfgang Hennen, HR-directeur bij Lidl: “Als medewerker je eigen job inplannen”

hennen

Directie test brede uitrol
“Fantastisch initiatief”

Het idee van Liesbeth rond zelfroosteren wordt door de Lidl-directie positief ontvangen. “Wij staan ervoor open. Als medewerker krijg je zo namelijk de mogelijkheid om je eigen job te plannen”, oppert Wolfgang Hennen, HR-directeur bij Lidl. “Ik ben ter plekke in de winkel van Liesbeth gaan kijken en ben erg enthousiast over dit initiatief”, stelt hij. “Ik weet dat ook De Lijn een vorm van zelfplanning heeft ingevoerd als organisatie. Al zijn er nog niet veel die het effectief doen”, stelt hij.

Het concept krijgt alvast een vervolg: begin volgend jaar zal Lidl het systeem uittesten op grotere schaal. Dit gebeurt dan telkens in twee à drie Lidl-winkels uit elke regio in België en Luxemburg waar het bedrijf actief is. “Uit die testen zal blijken of we het verder kunnen toepassen voor alle Lidl-vestigingen. Is de test positief, dan voorzien we voor zo’n zelfroostering ook digitale ondersteuning, want nu verloopt het op papier”, vertelt hij. “Bij die test zullen we voor bepaalde winkels dezelfde werkwijze met spelregels hanteren als bij Liesbeth, bij andere dan weer minder regels en bij nóg andere helemaal geen spelregels. En dan zien we wel wat het beste resultaat geeft.”

Los ervan vindt de HR-directeur dat idee rond zelfroostering een fantastisch initiatief. “Het is een perfect voorbeeld van wat wij willen als zelfinitiatief. Het is mooi om zien dat onze organisatie hier snel op kan inspelen. Maar alle pluimen gaan naar Liesbeth en haar team in Lochristi die ermee begonnen zijn.”
 

Tekst: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close