Samen met collega’s je fysieke conditie bijspijkeren?

Samen met collega’s je fysieke conditie bijspijkeren? De beste manier om gemotiveerd te blijven, is een duidelijk doel stellen. Een triatlon bijvoorbeeld!
TEKST: Timothy Vermeir en William Visterin

Pieter Ugille en Elise Verfaillie zijn Accent Allstars. Neen, geen basketsloefkes, wel twee van de tien medewerkers bij Accent Jobs die het gezondheidsbeleid in de onderneming vormgeven. “Met de Accent Allstars organiseren we bijvoorbeeld loop- en zwemtrainingen voor de collega's. We doen dat met professionele coaches die vertrekken van een schema op maat van de persoon. De wekelijkse trainingen vinden meteen na de werkuren plaats, zodat mensen rechtstreeks van kantoor naar de piste of het zwembad kunnen komen”, zegt Elise. “Daarnaast organiseren we binnenkort ook een fietsdag. Geen training, maar een gezinsactiviteit aan het begin van de zomer.” Het doel is om eind augustus een heuse halve triatlon te doen. In groepjes van drie – een zwemmer, een fietser en een loper – zullen zo goed als alle Accenters deelnemen.

 

 

Start aan de voordeur

Femke Coene en Sara Mahieu, beiden office manager van een kantoor in Roeselare, maar behalve collega's ook vriendinnen én buren, hebben niet gewacht op de Accent Allstars om de loopschoenen aan te trekken. “Ik ben nooit echt sportief geweest,” legt Femke uit, “maar drie jaar geleden ben ik samen met Sara beginnen te lopen. We hebben allebei een drukke job, zijn allebei mama van twee kindjes, maar wilden toch wat meer sporten. Het voordeel van lopen? Je vertrekt gewoon aan je voordeur en moet niet eerst naar de fitness rijden.”

Driemaal per week – twee keer 's avonds en één keer in het weekend – zie je beide dames gezwind door Roeselare joggen. “We spreken af na de avondrush, als de kindjes in bed liggen”, zegt Sara. “Samen trainen we ook voor wedstrijden. Zo hebben we allebei deelgenomen aan 'Dwars over de Mandel' hier in Roeselare.”

“We merken dat veel collega's, zoals Sara en Femke, samen sporten en deelnemen aan events zoals de Ten Miles in Antwerpen of de Hercules Trophy”, zegt Pieter. “We zijn dan ook gestart om hen als groep in te schrijven. We zorgen dat we dat binnen de organisatie bekendmaken aan de andere collega’s, bijvoorbeeld via ons healthy magazine ‘A’. Mensen zetten andere mensen in beweging.”

En dat is uiteindelijk het doel, klinkt het aan deze sportieve tafel. “Lopen is de start van een gezondere levensstijl”, zegt Femke. “Als je 's avonds gelopen hebt, trek je geen zak chips open, maar kies je eerder voor een stuk fruit. We zitten veel – op kantoor, bij de klant, in de auto – en dan is lopen een prima uitlaatklep.” Om exact dezelfde reden biedt Accent Jobs het Allen Car-rookstopprogramma aan voor medewerkers én hun partners, en komt er zo veel mogelijk gezond eten op tafel tijdens events en op kantoor. “Wie zich goed in zijn vel voelt, haalt uiteindelijk ook betere resultaten in zijn werk”, concludeert Sara.

 

4 tips voor lopen bij zomerweer

Zomerdagen zijn heerlijke dagen om te gaan lopen of joggen. Zelfs in België lopen de temperaturen hoog op, zodat je beter met enkele zaken rekening houdt.

1. Kies het moment én de omgeving

Op tropische dagen is het rond het middaguur flink zweten. De verkoeling van het ochtendkrieken of de avond is dan beter. De temperatuur is dan een stuk draaglijker. Lopen in het bos is op warme dagen veel aangenamer dan lopen op (warm) asfalt.

2. Stel je verwachtingen bij

Windstil en zachte temperaturen zijn ideaal voor tempo- of intervallopen. Maar bij warm weer valt het je veel zwaarder om dat niveau bij te houden. Stel je verwachtingen op die dagen dus bij.

3. Aangepaste kledij

Kies voor dunne en ventilerende sportkleding. Vermijd katoenen kledij, die eerder vocht opneemt dan absorbeert. Een petje is ook vaak aan te raden, naast een zonnebril. Overigens is ook zonnebrandcrème een must als je in volle zon een duurloop doet.

4. Drinken, drinken, drinken

Last but not least: drink voldoende. Je verliest als gevolg van transpiratie meer vocht dan normaal, zeker bij warme temperaturen.

 

TEKST: Timothy Vermeir en William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close