Management in drie oneliners

0
394

People join companies, but leave managers

Over management zijn al duizenden boeken geschreven. Wij gooien het over een andere boeg en pikken er drie oneliners uit. Keep it simple, stupid (vier dus).

1. “People join companies, but leave managers”

“Er zit zeker een grond van waarheid in. En dat langs twee kanten”, antwoordt Jesse Segers, die onder meer professor leiderschap is aan de Universiteit Antwerpen. “Bij het eerste deel – ‘people join companies’ merken we dat kandidaten vaak de neiging hebben om de persoon die ze tijdens het sollicitatiegesprek voor zich hebben, te projecteren als representatief voor de hele organisatie”, vertelt hij.

Maar ook het tweede deel – ‘leave managers’ –  klopt. Ook al worden zaken als absenteïsme of personeelsverloop natuurlijk bepaald door een resem van factoren. “Het kan te maken hebben met de workload. Een belangrijke factor is ook hoeveel autonomie je krijgt in je werk. En dan is er nog iets als stress: controle over hoe je je werkt doet, helpt eveneens”, somt hij op.

Belangrijk bij dit alles: op al die factoren kan een manager of rechtstreekse chef een belangrijke impact hebben. “Het maakt bijvoorbeeld een groot verschil dat je leidinggevende je steunt in je werk en begrip toont, bijvoorbeeld op momenten dat het wat drukker is.”

2. “It takes two to tango”

Dit wijst op de gedeelde verantwoordelijkheid. “Als je in een organisatie wilt dat je medewerkers gelukkig zijn, dan is dat ieders verantwoordelijkheid. Van de manager en de organisatie, maar ook van de medewerker zelf”, vertelt Nick Leenaert, talent director bij UNILIN. “Het bedrijf heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in managementopleidingen. Maar ook de medewerker heeft zijn rol. Iedereen zit nu eenmaal aan het stuur van zijn of haar eigen carrière. Het is belangrijk om te weten wat je zelf kunt doen.”

Net voor die gedeelde verantwoordelijkheid, maakte UNILIN een plooikaart met enkele duidelijke en concrete tips en gedragsindicatoren. Het deed dit op basis van inbreng uit de hele organisatie. Hierin netjes verdeeld: vier rollen voor de manager en vier rollen voor de medewerker. “Die twee onderdelen zie ik als yin en yang: ze horen samen. En dat geeft ook wel een goede dynamiek”, stelt Nick. “Deze rollen en tips duiken bij ons ook op in opleidingen en in coachinggesprekken.”

3. “Vertrouw iedereen, maar schud de kaarten zelf”

Deze bekende uitspraak van de Amerikaanse komiek Finley Peter Dunne, staat voor het noodzakelijke vertrouwen maar slaat ook op de rol van de manager als organisator. “Dit is een noodzakelijke kant die de laatste jaren, ook bij managementcursussen, soms wat achterwege bleef”, meent Nick Leenaert van UNILIN. “Maar ook dit is heel belangrijk. Mensen willen duidelijke rollen en verantwoordelijkheden: ze verwachten duidelijkheid en structuur, zeker ook van hun manager.”

plooikaart
De plooikaart van UNILIN

Tekst: William Visterin