Mars elimineert CO2-emissies

0
448

“Zoals rijden op een wolkje”

Mars heeft wereldwijd de ambitie om de CO2-uitstoot uit eigen activiteiten volledig te elimineren tegen 2040. In België willen ze dat bereiken met 100 procent hernieuwbare elektriciteit (sinds 2017), een ecologische logistieke hub (sinds 2016) en nu ook met een testproject voor elektrische auto’s en fietsen. “De elektrische auto werkt. Het is vooral de maatschappij errond die zich nog moet aanpassen.”

 

​Mars Belgium wil een voortrekkersrol spelen in duurzame mobiliteit. Enerzijds door minder autogebruik aan te moedigen via flexibiliteit en thuiswerk en door het aanbieden van elektrische fietsen. Anderzijds door de conversie van het wagenpark naar uitstootvrije elektrische auto’s. De ambitie is om tegen 2020 minimaal 25 procent van de geleasede bedrijfsauto’s om te schakelen naar volledig elektrische wagens en om 30 procent van de werknemers regelmatig elektrische fietsen te laten gebruiken.

Op 1 oktober lanceerde Mars een test met volledig elektrische auto’s om gedurende drie maanden kennis en ervaring op te doen. Dat project kadert in een langetermijnvisie en het plan ‘Sustainable in a Generation’, dat focust op een gezondere planeet, groeiende en menselijke welvaart en het bevorderen van gezondheid en welzijn. Het hoofddoel van dat plan is om tegen 2040 de broeikasgasuitstoot in directe en eigen activiteiten helemaal weg te werken. “Wij willen niet afwachten, maar een voortrekkersrol spelen met deze ‘test & learn’ van elektrische wagens”, aldus Pierre Camé, general manager van Mars Belgium. “Elke lokale beslissing voor Mars Belgium wordt genomen om onze ecologische voetafdruk te verminderen. In België is het marktaandeel van elektrische auto’s nu 0,1 procent (iets meer dan 7.500 wagens), het aandeel van elektrische auto’s in nieuwe inschrijvingen ligt lager dan 1 procent. In een land met meer dan 5,7 miljoen auto’s, waarvan 21 procent niet-particuliere wagens, kunnen de bedrijven en ondernemers in België een significante rol spelen. We merken dat er een zeer groot enthousiasme leeft bij de Mars-medewerkers om deel uit te maken van deze omschakeling naar elektrische fietsen en auto’s. Duurzaamheid op lange termijn maakt niet alleen deel uit van onze bedrijfsstrategie, het is een ambitie waar élk van onze werknemers voluit voor wil gaan.”

Het testproject loopt momenteel nog. Tijdens de volledige testfase houden alle deelnemers een dagboek bij om nauwlettend struikelblokken, mogelijkheden en oplossingen te definiëren. Na drie maanden volgt dan een volledige analyse, die de realisatie van de langetermijnvisie weer een stap dichterbij moet brengen. Drie testers delen nu al graag hun eerste bevindingen.

“Meer planning nodig, maar elektrische auto is broodnodige eerste stap”

Geneviève Reyckaert (50) – Customers manager OOH

“Toen ik gevraagd werd om deel te nemen aan dit project, heb ik geen seconde getwijfeld. Ik droom hier al een tijdje van: weten wat het is om met een elektrische auto rond te rijden. Het is heel aangenaam gebleken. Vooral de rijervaring en het automatische gedeelte vond ik erg comfortabel. Omdat ik in sales werk en veel de baan op ben, is het niet altijd evident om elektrisch te rijden. Vooral het opladen kan dan een obstakel vormen. Je moet op voorhand een beetje rekenen hoe groot je afstanden zijn en waar je kunt laden. Moet ik heen en terug naar het werk dan is er geen probleem, want opladen kan daar. Thuis heb ik geen laadpaal en moet ik op zoek naar eentje in de buurt. Dat is geen sinecure, vooral in het weekend. Ik merk dat ik meer moet plannen. Impulsief de wagen nemen, gaat moeilijker. Boodschappen doe ik nu in een andere winkel dan gewoonlijk omdat ik er mijn auto een uurtje aan de laadpaal kan hangen. De algemene ervaring heeft me wel doen nadenken over de langetermijnvisie en deze omschakeling die als eerste telt. Door elektrisch te rijden, ben ik ook veel bewuster geworden van wat ik verbruik. Ook met een gewone wagen.”

“Overweeg een permanente overstap”

Liesbet Van der Smissen (29) – Financial planner chocolate & food

“Mijn eerste opmerking toen ik gevraagd werd voor dit project ging over de grootte van de wagen. Ik reed vroeger met een Volkswagen Polo. Bewust een kleine wagen, aangezien ik in Leuven woon. Ik heb een wagen gekregen van vergelijkbare grootte. Op dat vlak voelde ik dus geen verschil. Toch overweeg ik een permanente overschakeling. Het is heel aangenaam om in de file elektrisch te rijden. Ook op volle snelheid op de snelweg is het een heerlijke aanpassing. Terug in de stad is het wel opletten geblazen. Ik merk dat mensen me niet horen aankomen. Ik heb hen gezien, maar zij mij niet, waardoor ze op het laatste moment schrikken. Dat vraagt een aanpassing van beide partijen. Voorts is mijn woon-werkverkeer 18 kilometer heen en dan ook terug. Thuis moet ik dus weinig opladen, dat kan op het werk. Ik rijd, afhankelijk van de rijmodus weliswaar, zo’n 180 kilometer met een volledig opgeladen batterij. Toen ik onlangs op hotel moest, heb ik hen gecontacteerd met de vraag of zij een laadpaal hadden. Dat was niet zo. Dan moet je op zoek naar een oplossing. Er bestaan apps waarmee je een paal kunt zoeken. Maar die werken tot op dit moment niet feilloos. Veel ervan blijken privé te zijn of op een domein te staan waar je na de kantooruren niet meer terechtkunt. Maar dat is een kwestie van oplossingen zoeken en plannen. Het valt me op dat de elektrische auto doet wat hij moet doen, maar dat het vooral de maatschappij errond is die zich nog moet aanpassen.”

“Geen twee keer moeten nadenken”

Raphaël Mahler (28) – Customer marketing coördinator petcare

“Mijn woon-werkverkeer bedraagt amper 20 kilometer heen en ook terug. De ideale afstand voor een elektrische auto dus. Ik heb alvast geen twee keer moeten nadenken over dit voorstel. De ervaring tot nu toe is heel fijn. Niet alleen het idee dat ik kan bijdragen tot het ecologische aspect, maar ook de rijervaring zelf. Zoals op een wolkje. Deze wagen maakt zo goed als geen lawaai, wat me ook heeft doen beseffen hoeveel reguliere auto’s dat wel doen. Maar dat is ook een aanpassing. Mensen zijn erop ingesteld wagens te zien én te horen, bij een elektrische wagen valt een van die zintuigen weg. Daar moet je als bestuurder toch extra rekening mee houden. Ook laadpalen vinden, vormt een uitdaging. Momenteel vind ik dit de ideale tweede gezinswagen. Altijd te gebruiken als het enigszins kan, maar eerder als aanvulling van een eerste wagen of in afwachting tot de maatschappelijke infrastructuur iets beter aan de elektrische auto is aangepast.”


Geneviève Reyckaert en Raphaël Mahler van Mars Belgium​

Tekst: Thalisa Devos