Solliciteren in het reuzenrad

0
453

Van Porsche tot reuzenrad

Van rijden met een Porsche tot solliciteren in een reuzenrad: bedrijven halen vaak alles uit de kast om de aandacht te trekken van potentiële jobkandidaten. It’s showtime.

“Waar het om gaat, is visibiliteit”, zo liet Patrick Hilven van Winfera Ramen en Deuren zich onlangs ontvallen in De Standaard. De man had alles gedaan om jobkandidaten aan te trekken. Van een jobbeurs (waar één kandidaat op was afgekomen) tot een filmpje om te laten zien hoe leuk het was om bij zijn bedrijf te komen werken.

Van alle jobs is in België 3,5 procent vacant. Dat is op Tsjechië na het hoogste percentage in de Europese Unie. Tegelijk is de werkloosheid in België met 6,5 procent niet erg laag en maar ietsje onder het Europese gemiddelde. En dus halen sommige bedrijven straffe storen uit met hun jobevents. Terwijl andere het net selectiever aanpakken.

It’s showtime: vijf opvallende jobevents

1. Bij uitzendbureau Trixxo Jobs kon je rijden met een Porsche of een Maserati. Als je er 120 dagen werkt.

2. Op een jobbeurs van bedrijven in en rond de Antwerpse haven kon je solliciteren in een reuzenrad.

3. Staalproducent Voestalpine Sadef uit Gits organiseerde een jobdag waarbij alle potentiële kandidaten met een privéchauffeur thuis werden opgepikt.

4. Voedingsbedrijf Alpro huurde met veel tromgeroffel televisiester James Cooke in voor een rekruteringsspot.
 
5. Staalproducent ArcelorMittal in Gent liet potentiële nieuwe medewerkers hun toekomstige werkplek vanuit een helikopter aanschouwen.

 

Tekst: William Visterin