“Teamwerk: wanneer ‘samen’ beter is dan de optelling van de individuele delen”

Iedereen kent Mars van zijn chocolade (Mars, Snickers, M&M’s), rijst (Uncle Ben’s) en dierenvoeding (Whiskas, Pedigree, Sheba). Maar achter deze bekende merken schuilt een opmerkelijke bedrijfscultuur met een belangrijke focus op teamwork. Drie Mars-medewerkers of associates illustreren dit.
Storytelling

Een multinational met zes divisies, die tegelijk in privéhanden is van de familiale oprichters, met dezelfde naam. Dat is Mars. Het niet-beursgenoteerd zijn geeft de organisatie de mogelijkheid om te denken, plannen en investeren op lange termijn, en de medewerkers zijn hierbij cruciaal. “Bedrijfscultuur wordt vaak aanzien als een ‘zachte waarde’ , maar bij Mars zien en beleven we dat als een kernwaarde”, benadrukt Kathy Heungens, Corporate Affairs Director bij Mars. Bij het bedrijf staan vijf principes voorop: kwaliteit, verantwoordelijkheid, wederkerigheid, efficiëntie en vrijheid.

België speelt in het verhaal van Mars een vooraanstaande rol. In de commerciële unit in Zaventem werken 125 mensen. Zaventem is met zo’n 100 medewerkers ook het hoofdkantoor voor internationale hubs van petcare, food en chocolate. In Olen staat de productie-eenheid waar Uncle Ben’s rijst wordt gemaakt door 135 werknemers. Overigens is Uncle Ben’s het enige rijstmerk dat wereldwijd wordt verspreid. Werknemers bij Mars zijn associates, een naam die betrokkenheid en proactiviteit impliceert om je job zelf in handen te nemen en sturing te geven. Teamwork staat voorop. Dat getuigen de puike resultaten in het jaarlijkse ‘Great Place to Work’-onderzoek en deze drie getuigenissen.

1. Leen Corneillie, Group Brand Manager Chocolate

Wie? Mars associate sinds eind 2012, brand manager van verschillende chocolademerken. Daarvoor werkte ik bij Nielsen en PepsiCo. Als student studeerde ik twee jaar communicatiewetenschappen aan de University of Cincinnati, Ohio (VS) als lid van het universitaire tennisteam. Daarna studeerde ik handelswetenschappen (met optie marketing). Mijn M&M’s alter ego is Yellow– “inside everyone there is a little nut”.

Privé: Samenwonend met Pieter en mama van Oscar (10 maanden).

Leukst aan Mars? Het echte familiegevoel. Op welke Mars-site je ook komt, je herkent meteen de Mars vibe en je voelt je meteen thuis. Overal vind je fantastische, inspirerende en hulpvaardige mensen om mee samen te werken.

Mijn motto: Dare to dream.

“Als marketeer bij Mars ga je aan de slag met boeiende en groeiende merken. M&M’s is bijvoorbeeld het derde grootste chocolademerk op de Belgische markt. Dat is niet zomaar een tussendoortje, maar echt een deel van de leefwereld van de consument. Voor zulke merken mogen werken is een voorrecht, een verantwoordelijkheid én ontzettend leuk.

Een multinational die de grootste chocolademerken ter wereld produceert, beschikt uiteraard over globale en Europese teams die de strategieën en campagnes aansturen. Er bestaat een continue wisselwerking tussen deze teams en lokale markten. In België is die samenwerking zeer nauw, vermits onze Europese collega’s letterlijk onze buren zijn. Als brand manager is het dan mijn rol om deze strategieën neer te zetten in de markt. Maar daar stopt het niet. Je krijgt bij Mars ook de vrijheid om zelf toffe lokale ideeën uit te denken.

Een voorbeeld van zo’n initiatief is de sponsoring van de Rode Duivels. Beide merken zijn dynamisch, speels, kleurrijk en divers. Bij de Rode Duivels heb je de verschillende spelers en bij M&M’s de verschillende persoonlijkheden van de karakters. Een perfecte match. Na een aantal interne brainstormsessies en een intense samenwerking met creatieve agentschappen is de campagne ‘we are all red’ geboren. Elk M&M’s character is trots op z’n kleur, maar op de dag van de match willen ze allemaal rood zijn. Een dankbaar thema om de hele unit achter te scharen. Een interne wedstrijd voor wie de leukste campagnefoto maakt, wakkert het competitiegevoel en de teamspirit bij alle Mars associates aan. Als brand manager kan je de campagne van A tot Z uitwerken. Van het originele idee, over het motiveren van de hele unit naar de implementatie. Dat geeft enorm veel voldoening.”

2. An De Volder, Sales Manager Delhaize Group bij Mars

Wie? Een fiere Mars associate sinds 2001 in verschillende rollen in sales & customer marketing.

Privé: Happily married met Olivier en mama van Arthur (9) & Oscar (5).

Leukst aan Mars? De opportuniteit die je krijgt om jezelf en anderen te ontwikkelen, zowel inzake functionele als leadership competenties. Great brands but most of all fantastic people!

Mijn motto: Do it 100% or not at all!

“In mijn vorige rol kreeg ik de kans om een deel van de business te leiden die in een moeilijke situatie zat. We werkten keihard met een team van tien mensen, maar de resultaten lieten op zich wachten. In plaats van paniekvoetbal te spelen, hebben we toen als team onze aanpak in vraag gesteld. We bepaalden een nieuwe strategie en maakten duidelijke keuzes om de verkoopcijfers weer op de rails te krijgen. Twee jaar later groeit deze business met 11 procent. Een fantastisch resultaat, maar wat écht belangrijk is: het team dat deze ommekeer heeft gerealiseerd, maakte een enorme ontwikkeling door. Vaak leer je meer uit een zware storm dan op een kalme zee. Wat ik er vooral uit meeneem, is de kracht die je als team hebt om resultaten te behalen door strategie en gedrag.

De support die je hiervoor krijgt, is natuurlijk cruciaal. Als line manager bij Mars krijg je training en actieve coaching. Je leert jezelf kennen, je sterktes en ontwikkelingspunten en hoe je daar als leider mee omgaat om een positieve impact te hebben op je team en op de business. Training over hoe je effectief feedback kan geven, hoe je van een team een high performing team kan maken, hoort daar ook bij. Line management staat hoog op de agenda, want elke Mars associate verdient een fantastische line manager. De impact die je op mensen hebt in hun functionele en persoonlijke ontwikkeling is cruciaal voor het toekomstig succes van associates in hun carrière en in de business.”

3. Yannick De Meuter, Sales Manager Out-of-Home channel en Jon Craig, Revenue Manager

Wie? Na zijn studies Economische Wetenschappen aan de HU Brussel startte Yannick De Meuter zijn carrière bij Mars in de verkoopsafdeling, waar hij verschillende functies bekleedde. Vandaag is hij als sales manager out of home verantwoordelijk voor de chocolade & food business in het impulskanaal.

Privé: 31 jaar, getrouwd met Katrien en trotse jonge papa van Kobe (1 jaar). In zijn vrije tijd ook DJ, houdt vooral van elektronische muziek, en ook van reizen, films & series (Netflix).

Leukst aan Mars: De ingesteldheid van ‘we gaan ervoor’, als een team. We gaan de uitdaging aan en we gaan dat hier elke keer beter doen.

Mijn motto: Work hard, play hard(er)!

———

Wie? Jon vervoegde de UK Chocolate Business als onderdeel van het European Finance Graduate Program van Mars, gericht op de vorming van toekomstige financiële leiders. Dit programma bracht Jon al in drie verschillende landen en business units. Jon leidt nu in België, als revenue manager, een team van vier mensen die instaan voor de co-piloting (het raadgeven en mee aansturen van de business op basis van financiële indicatoren) van de verkoopsdivisie.

Privé: Jon is een sportieve Schot, getuige zijn vrolijke lokale accent, die houdt van tennis, zwemmen, crossfit en van avontuurlijke reizen.

Leukst aan Mars: Een wereld van mogelijkheden voor het ontwikkelen van een financiële carrière, met een sterke verankering in de business.

Mijn motto: Nothing worth having comes easy.

Yannick en Jon werkten samen aan een sleutelproject voor Mars rond Strategic Revenue Management. Voor het slagen van dit project stond teamwork centraal, niet alleen tussen Yannick en Jon, maar ook tussen hun divisies.

“Strategic Revenue Management (SRM) is een van de sleutels om toegevoegde-waarde-groei te bewerkstelligen voor al onze stakeholders. SRM wordt typisch gedreven door het volgen van methodes en processen, om dan na analyse tot businessaanbevelingen te komen en beslissingen te nemen. Elke stap in het proces is belangrijk, want de kwaliteit van het eindresultaat is maar zo goed als de hele keten en het is bovendien een terugkerend proces. Dit vereist een heel ander soort teamwork dan bijvoorbeeld in een creatief proces. Er is een duidelijk gemeenschappelijk doel, intern en extern, maar dit teamwork is veel meer desk research en procesgedreven en vereist van de teamleden andere bekwaamheden. Jon en ik namen de uitdaging aan om dit belangrijk en nieuw project te leiden, en kregen ondersteuning van een sponsor uit het lokale management en een ervaren sales manager.

Hier is teamwerk echt collaboratie, met verschillende departementen met een grote functionele verscheidenheid en verschillende kernbekwaamheden. De uitdaging was om iedereen gefocust te houden op het eindresultaat, ook al is dat in de verschillende stappen nog niet concreet, het managen van de verscheidenheid en de discipline om de deadlines en de mijlpalen te halen. Jon en ik hebben ons geïnspireerd op het High Performing Team model, waarbij we ingezet hebben op het levend houden van de ‘purpose’ van het project en dat onderbouwden met een sterk en duidelijk proces. Wij en onze teams hebben hier veel van geleerd: de sleutel was om elke afdeling verder te laten kijken dan hun eigen functionele objectieven en te betrekken bij het eindresultaat dat voor ons allemaal belangrijk is: een duurzame groei voor onze stakeholders.”
 

Grote onderscheiding voor teamwork bij MARS

MARS doet elk jaar mee aan de Great Place to Work/Beste Wergever-studie, georganiseerd door Vlerick en het Great Place to Work Institute. Het percentage geeft het aantal medewerkers weer die positief geantwoord hebben op de vraag. De uitdrukking van binnen het bedrijf ‘I am a proud Marsian’ lijkt te worden bevestigd.

Fairness
Iedereen maakt deel uit van de groep, iedereen hoort erbij. Ik word behandeld als een volwaardig lid van deze organisatie, ongeacht mijn functie/positie: 90%

Trots
Als ik kijk naar wat wij verwezenlijken, ben ik eigenlijk wel trots: 91%
Met trots vertel ik mensen dat ik voor deze organisatie werk: 97%

– Cameraderie
De mensen geven hier om elkaar: 94%
Nieuwkomers krijgen een welkom gevoel: 97%
Er is een familie- of teamgevoel binnen de organisatie: 88%
We staan met zijn allen in voor de organisatie: 90%

Storytelling

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close