Unilin: geboren uit noodzaak, uitgegroeid tot wereldspeler

0
739

Unilin: de evolutie van een merk

Unilin is de producent achter Quick-Step. Het bedrijf werd uit noodzaak geboren en groeide uit tot een wereldspeler in vloerconcepten.
TEKST: Jan Bosteels

1960 (foto: luchtfoto van de eerste UNILIN vestiging)
De vlasindustrie verkeert in een diepe crisis. Een veertigtal vlasboeren richt samen een fabriek op in Wielsbeke die vlasspaanplaten produceert op basis van vlas en leem. Het bedrijf krijgt de naam Unilin, afgeleid van Union de Lin (naar het Franse woord voor vlas).

1989

(​

Unilin brengt als eerste laminaatvloeren op de Belgische markt en wordt de eerste die plaatmaterialen onder een merknaam verkoopt: Quick-Step. Quick-Step wordt de motor van Unilin en groeit uit tot een wereldspeler in de laminaatsector, onder andere dankzij de lancering van Uniclic in 1997. Dat gepatenteerde kliksysteem laat toe om laminaat te plaatsen zonder lijm.

1998

 

©TDWsport.com)

Eind 1998 start Quick-Step met de sponsoring van de professionele wielersport, eerst als cosponsor van de ploeg Mapei-Quick-Step. Van 2003 tot 2011 wordt het merk hoofdsponsor en daarna cosponsor van het Omega Pharma – Quick Step Cycling Team. Een van de mooiste hoogtepunten op het palmares van de ploeg is de gouden medaille op het wereldkampioenschap ploegentijdrit in 2012.

2009 

Quick-Step pakt uit met parket en voegt in 2012 luxe vinylvloeren aan het gamma toe onder de merknaam Livyn. De productdifferentiatie zorgt ervoor dat consumenten niet alleen voor laminaat maar ook voor andere vloeren bij Unilin kunnen aankloppen.

2011 

Unilin breidt verder uit, met de opstart van een laminaatfabriek in Rusland en de overname van de Australische laminaatverdeler Premium. In 2012 volgt een joint venture met Arauco voor de productie van laminaat in Brazilië. De overname van Pergo in 2013 geeft Unilin toegang tot de B2B-markt. Andere overnames in deze periode zijn Marazzi Russia (keramische tegels), Spano (plaatmateriaal) en Magnum (parket). Unilin groeit uit tot een groep van meer dan 5.000 medewerkers en 20 productieplants wereldwijd. Unilin is veel meer dan alleen Quick-Step en produceert ondertussen ook onder andere dakelementen en isolatieplaten.

2014

In de loop van de jaren zijn de Quick-Step-vloeren blijven evolueren, geïnspireerd op de laatste trends uit de wereld van mode, interieur en architectuur. Ook anno 2014 worden ze nog steeds door het eigen R&D-team in-house ontwikkeld.

TEKST: Jan Bosteels