“Duurzaam zijn, betekent ook commercieel voorsprong nemen”

UNILIN is al circulair sinds de jaren ’60, toen het begrip hergebruik nog niet uitgevonden was. Spaanplaten werden oorspronkelijk geperst uit het niet-bruikbare deel van de vlasplant. Sindsdien is er veel veranderd bij de producent van vloeren, platen en isolatiematerialen.
Tekst: Wieland De Hoon

‘Duurzaam?’ is nu de eerste vraag van de klant voordat die een voorstel ook maar wil bekijken. “En de minimumnorm voor een leverancier”, zegt chief sustainability officer bij Unilin Tino Mulle. “Voor een Ikea of een Hilton is duurzaamheid een preselectiecriterium”, pikt global sales director project Juan Fernandez Y Mendez in. “Kom met facts & figures, niet met verhaaltjes. Certificering is het bewijs dat je beantwoordt aan de norm. Over emissiewaarden van de vloeren die je aanbiedt en natuurlijk CO2-uitstoot, water- en energieverbruik tijdens de productie. Hou er rekening mee dat klanten niet méér betalen omdat je duurzaam bent – het spreekt gewoon vanzelf. Een bedrijf dat niet bezig is met sustainability maakt eigenlijk geen kans meer.”

No more business as usual

“Wij geven ons salesteam opleidingen over onze duurzaamheidsvisie”, zegt Tino Mulle. “Zo leer je eerst ons verhaal te vertellen voordat je moet antwoorden op vragen van de klant. Het duurzaamheidsverhaal gaat zo van reactief naar proactief. We betrekken ook onze leveranciers en de gedragscodes die we hen opleggen in het verhaal. Bepaalde gedragscodes zoals de VN-codes voor kinderarbeid en slavernij zijn minder precair en behoeven geen eigen inspecties omdat onze grondstoffen een Europese herkomst hebben. Op houtimport voeren we dan wel strenge audits uit. En we weten waar de risico’s zitten.”

Juan Fernandez Y Mendez: “Business as usual werkt niet meer. Zeker niet bij de grote vaste klanten. Wil je dus een carrière als salesprofessional, check dan hoe duurzaam je werkgever is en of hij voorbereid is op toekomstige normeringen. Het is een must have, niet langer een nice to have. Anders besta je binnenkort niet meer. Prijs is niet meer het belangrijkste, waarde wel.”

Tekst: Wieland De Hoon

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close