Sollicitanten en jongeren vallen voor virtual reality

Hoe maak je toekomstige collega’s warm voor een job in techniek of productie? Met virtual reality en gamification, wat lang geen toekomstmuziek meer is. Wat bij UNILIN begon als een rekruteringsactie, groeide al snel uit tot een sensibiliseringscampagne voor de hele maakindustrie. “Mijn kinderen weten nu pas echt wat al die jobs inhouden.”
Teskt: William Visterin

Om vijftig nieuwe technische collega’s aan te trekken had UNILIN, onder meer bekend van de Quick-Step-vloeren, perfect voor een klassieke rekruteringscampagne kunnen kiezen. Maar ze gooiden het bewust over een andere boeg.  Om sollicitanten te laten ontdekken wat machinebedieners en techniekers precies doen, trok het de kaart van virtual reality (VR) en gamification. “We ontwikkelden een VR-film die kandidaten een zo realistisch mogelijk beeld van hun nieuwe werkplek biedt”, vertelt Nick Leenaert, talent director bij UNILIN. “Dankzij VR en 3D kunnen ze de rol van machinebediener en technieker zelf ervaren, alsof je werkelijk in onze productieafdeling staat.”

De VR-actie was behoorlijk ambitieus. UNILIN voorzag niet alleen een eigen stand met de zogenaamde Oculus Rift VR-bril in hun Quick-Step-showroom en bij partners. Daarnaast werden er duizenden VR-brilletjes afgeleverd bij geïnteresseerden, (voormalige) kandidaten én bij UNILIN-medewerkers. “Hierop kregen we veel reacties, ook uit onverwachte hoek”, stelde Nick Leenaert vast. “Zo blijken ook veel kinderen en jongeren onze VR-film echt te waarderen. ‘Mijn kinderen vonden het fantastisch. Als dit een job is in productie, dan wil ik ook wel in productie gaan werken’, zo hoorden we regelmatig.”

VR-campagne 2.0

De positieve feedback zette UNILIN aan tot denken. “Dit neveneffect van onze rekruteringscampagne hadden we niet verwacht. Onze actie stimuleert ook jongeren voor een technische job tout court. En verbetert het imago van de maakindustrie”, stelt Leenaert. “De drempel ligt bij onze actie namelijk laag om te weten te komen wat zo’n productiejob inhoudt. Je moet eigenlijk alleen maar je smartphone in het VR-brilletje schuiven, om het te weten te komen. Dat kan zelfs perfect van thuis uit.”

Lees verder onder de fotovr

 

De VR-actie van UNILIN krijgt hierdoor een aangenaam verlengstuk. “Binnenkort hebben we contact met de bekende Digital Arts and Entertainment-afdeling van Howest in Kortrijk om te kijken hoe we kunnen samenwerken”, stelt Leenaert. “We krijgen regelmatig technische scholen uit de buurt over de vloer die ook op onze stand komen kijken. Voka heeft ons gevraagd om onze actie te tonen aan werkgevers uit de streek. En we reiken de hand naar onderwijsminister Hilde Crevits om samen met haar te kijken hoe de boeiende opties van de maakindustrie in de verf te zetten”, vertelt hij.

Geen gadget

Of hoe een VR-filmpje en -brilletje een en ander in gang heeft gezet. “Dit is al lang geen gadget meer. Dit is een erg drempelverlagende manier om te tonen hoe het er in technische jobs aan toe gaat”, stelt Leenaert. “En wat blijkt: het is er veel interessanter en gevarieerder dan wat veel jongeren denken.”
 

Andere toepassing: jobdagen bij Accent
“Virtual reality is een blijver”

Selectie- en uitzendgroep Accent probeert regelmatig nieuwe dingen uit voor zijn klanten. Zo was op recente jobdagen ook virtual reality aan de orde. “Wij hebben dat toch al enkele keren aangewend”, vertelt Björn De Smet, national account director voor de bouwsector bij Accent Construct. Concreet ging het om twee jobdagen. “Eentje ervan is een jobdag voor Willy Naessens.  Daar hebben we aan de sollicitanten een filmpje van de werf laten zien met bijhorende toelichting. Dankzij zo’n VR-brilletje konden ze zelf gedurende enkele minuten virtueel zo’n werf bezoeken om een idee te krijgen van de job en om zich te kunnen inleven. De focus lag hier op jobs in industriebouw, zoals fundering en montage”, vertelt hij.

Een ander initiatief rond VR voerde Accent uit bij een jobdag voor Arcadis, nog een belangrijke klant. “Op die jobbeurs konden geïnteresseerden het spel Space Pirate Trainer spelen. Daar ging het om een meer gesofisticeerde VR-uitrusting, die de kandidaten zelf ook konden winnen. De focus lag hierbij vooral bij het creëren van attractiviteit op de stand.”

De twee voorbeelden bewijzen, volgens Björn De Smet, het potentieel van VR. “Ik zie hier zeker nog veel mogelijkheden in. Ik ben ervan overtuigd dat de technologie een rol zal blijven spelen”, stelt hij. “Als organisatie zijn wij ook aan ons zelf verplicht om, zoals met die jobdagen, sommige zaken eens op een andere manier te doen. Technologie zoals virtual reality kan hier dan zeker toe bijdragen.”

 

Teskt: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close