Medewerkers als rekruteringskanaal bij UNILIN

Een vriend of familielid voorstellen om bij jou op het werk te komen solliciteren: het vraagt heel veel vertrouwen. Uiteraard wil je op het werk geen mal figuur slaan door met een ongeschikte kandidaat aan te komen, maar tegelijk wil je je vriend ook niet aanraden om ergens te gaan werken waar hij niet tevreden zal zijn. En hoe werkt dat dan praktisch, dat aanbevelen?
TEKST: Timothy Vermeir

Bij UNILIN hebben ze er wat op gevonden. “Alle medewerkers hebben van ons een aantal visitekaartjes gekregen die ze kunnen uitdelen aan mensen die ze kennen en van wie ze denken dat ze goed zullen matchen met ons bedrijf. Op de voorkant staat de naam van de medewerker met daaronder 'Happy collega bij UNILIN'. Op de achterzijde staat mijn naam en die van mijn collega – wij zijn verantwoordelijk voor de rekrutering en selectie van arbeiders voor de Belgische vestigingen”, vertelt Steven Buysse, talent acquisition partner bij UNILIN. “In een foldertje dat bij de kaartjes hoort, staat nog eens netjes opgelijst waarom mensen bij UNILIN werken – van 'sterke internationale speler' tot 'werken bij UNILIN is fun!'.”

Vanuit de onderneming zijn de kaartjes een extra manier om de vele vacatures in te vullen. Wanneer eigen medewerkers nieuwe mensen aanbrengen, zo is de ervaring van Steven, dan is de kans groot dat er een goede match uit komt. “Zij brengen een heel authentiek verhaal en spelen in op de persoonlijke situatie. De medewerkers zelf hebben bovendien een goed gevoel wanneer ze hun vriend, kennis of familielid aan een nieuwe baan kunnen helpen.”

Vrijblijvend

Ook Hendrik Vanderbeken, verantwoordelijk voor een deel van de productie in de fabriek in Wielsbeke, kreeg een foldertje met drie gepersonaliseerde kaartjes. Toen de papa van een vriendinnetje van zijn dochter op een mooie zomerdag – de dochters waren samen aan het spelen – vertelde dat hij een opleiding elektromechanica aan het volgen was en een nieuwe uitdaging zocht, kwamen ze goed van pas. “Ik vertelde hem dat we veel mensen zoeken met dat soort opleiding en ben over het werk hier beginnen babbelen. Dat we intern opleidingen voorzien en dat er bij UNILIN veel opportuniteiten zijn. Ik heb niet aangedrongen, maar gaf hem dat kaartje en zei hem dat hij ook maar eens aan UNILIN moest denken als hij zou gaan solliciteren.”

Steven Buysse vult aan: “Dat is de toon die we willen: mensen de opportuniteit geven om eens langs te komen, al was het maar om vrijblijvend te komen luisteren. Als ze nadien zeggen dat het niets voor hen is, is dat ook goed.”

Vereerd

Het voornaamste 'verkoopargument' dat Hendrik naar voor schuift als hij het over werken bij UNILIN heeft? Vooral de vele mogelijkheden binnen de organisatie, zegt hij. Maar ook de werkzekerheid is vandaag meer dan ooit een belangrijke troef. UNILIN blijft aanwerven omdat de onderneming nog steeds groeit.

“Toen ik Jean dat kaartje gaf, was hij eigenlijk vereerd dat ik aan hem dacht, dat ik hem vertrouwde”, herinnert Hendrik zich. Ondertussen is Jean aan de slag bij UNILIN, zij het niet in het team van Hendrik. “Dat proberen we te vermijden,” zegt Steven daarover, “omdat dat de vriendschap tussen beide zou kunnen bemoeilijken.”

Dat Hendrik kaartjes uit te delen had, is handig. Maar uiteindelijk zal hij ze niet uitdelen als hij niet 100 procent achter de onderneming staat. “In eerste instantie moet je er natuurlijk voor zorgen dat mensen goesting hebben om als ambassadeur op te treden”, legt Steven uit. “Je mag het paard niet achter de wagen spannen. Als je een goed bedrijf bent, dan gaan mensen dat doen – anders niet. Het werkt alleen maar omdat mensen ervan overtuigd zijn dat werken bij UNILIN inderdaad fun is.”

 

 

 

 

 

 

TEKST: Timothy Vermeir

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close