Boek over ‘Personaliseren van werk’

Over het aanpassen van werk op maat van het individu bestaan nogal wat mythes of misverstanden. Dat blijkt uit Personaliseren van werk, het recente boek dat Frank Vander Sijpe, director HR-research bij Securex, mee schreef.
TEKST: William Visterin

Je kunt je werk op diverse manieren personaliseren. Je kunt de inhoud van je job naar je hand zetten. Of de werkomstandigheden, zoals het tijdstip of de plaats van tewerkstelling. Of simpelweg het loon, dat flexibel kan zijn via een cafetariaplan bijvoorbeeld. “Dit boek is geen eenzijdig pleidooi voor het personaliseren van werk. Het wil eerder een aantal kapstokken bieden in het complexe thema”, aldus Frank Vander Sijpe, director HR-research bij Securex. Hierbij hoort ook, op basis van onderbouwd onderzoek, het wegwerken van een aantal hardnekkige mythes.

1. Generatiedenken

Er is de laatste jaren heel veel gezegd en geschreven over Generation X, Y en Z. Waarbij leden van een bepaalde generatie heel erg verschillen van een andere generatie. “Een kwestie van marketing”, vindt Frank Vander Sijpe. “Onderzoek toont aan dat de individuele verschillen tussen generatiegenoten groter zijn dan die tussen verschillende generaties”, stelt hij.

Wat wel impact heeft op generaties is vooral de context waarin een generatie opgroeit en werkt. “In de jaren tachtig was thuiswerk bijvoorbeeld nog niet ingeburgerd, mede omdat de technologie nog niet op punt stond. Er waren nog geen internet en geen smartphones. Onze generatie van toen kwam er niet mee in contact.”

2. Geluk

Het idee leeft dat mensen, ook op hun werk, altijd gelukkig moeten zijn. “Ik volg hier toch ook de stelling van de bekende psychiater Dirk De Wachter, die oordeelt dat velen het geluk verheerlijken als het opperste doel van ons leven”, stelt Vander Sijpe. “Ik heb sommige bedrijven zelfs een chief hapiness officer zien aanstellen om het geluk van hun werknemers te bestendigen. Maar je kunt gewoonweg niet vermijden dat mensen ongelukkig zijn. Soms komt dat voort uit hun privésituatie en soms uit hun werk”, stelt hij. Hooguit kun je als werkgever zorgen voor optimale werkomstandigheden op maat van een individu.

Bovendien spelen nog andere zaken mee. “Soms heb je een gevoel van ontevredenheid of ongelukkig zijn nodig om belangrijke en noodzakelijke beslissingen te nemen”, stelt hij. “Overigens is ontevreden en ongelukkig niet hetzelfde. Mensen die vastgeroest zijn in hun job, blijken daar misschien wel tevreden over, maar daarom niet gelukkig. En soms hebben ze de neiging om achterover te leunen en vast te houden aan die job die hen weliswaar voorziet van een inkomen, maar voor de rest niet gelukkig maakt.”

3. Onzekerheid

Waarmee we meteen zijn aanbeland bij de derde mythe. “Alsof mensen niet meer op zoek zouden zijn naar zekerheid. Zeker in België speelt dat heel erg. De doorsnee Belg is geen jobhopper en lang niet iedereen wordt hier freelancer”, vertelt hij. “90 procent van de Belgische werknemers heeft een arbeidscontract van onbepaalde duur. Ook vandaag blijft een vast contract voor hen de norm”, stelt hij. “Akkoord er zijn steeds meer zelfstandigen, maar de grote toename zit toch ook bij de zelfstandigen in bijberoep, die een centje bijverdienen naast hun vaste en veilige hoofdberoep.”

4. Zelfsturing

Een andere mythe uit het boek gaat over het verlaten van structuur. “Je hoort links en rechts dat structuur niet meer nodig is op het werk. Er is bijvoorbeeld nogal wat te doen rond zelfsturende teams. Maar mensen hebben in hun werk nog wel structuur nodig. En tegelijk moet je ze ook wel de keuze laten in veel zaken”, stelt hij. Maar meer autonomie geven is geen synoniem voor het weghalen van structuur.

Personaliseren van werk – Mythes en feiten, Frederik Anseel, David Ducheyne, Vander Sijpe Frank, Lien Vossaert, Acco, 2017

 

 

 

 

 

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close