Van robottekenaar tot expert outdoor

Sommige mensen beoefenen een job die (bijna) niemand heeft. Of wat dacht je van de tekenaar van de robotfoto bij de politie? Of de expert outdoor? Bepaalde jobs zijn simpelweg uniek. “Ik denk dat ik de enige ben in Vlaanderen die dit doet.”
TEKST: Timothy Vermeir

Peter Clauwaert (Federale Politie)

Met zakdoek en potlood in de hand

Kunstenaars bij de politie? Jazeker: Peter Clauwaert is al zo'n dertig jaar lang een van de vier robottekenenaars in ons land. “Toen ik van Sint-Lucas afstudeerde, bestond CSI nog niet – wij hadden alleen Derrick (Duitse misdaadserie, n.v.d.r.). Ik kende deze wereld helemaal niet. Maar in onze familie was er veel 'blauw': mensen die bij de politie, de rijkswacht en de gerechtelijke politie werkten. Het was mijn pa die me aanraadde om voor deze job te solliciteren. Het bood in zijn ogen toch heel wat meer zekerheid dan het kunstenaarsbestaan.”

Lees verder onder de foto
robot

Peter en zijn collega's spreken met slachtoffers en getuigen van feiten. “Het belangrijkste is hoe we met mensen – die in de war kunnen zijn, of net helemaal ineengedoken – omgaan. Je moet dat in de eerste plaats doen door daar als mens te zitten, met veel empathie én een zakdoek. Je moet echt contact maken en goed luisteren. Bovendien moet je je heel bewust zijn van wat je doet en zegt. Geef je iemand een hand? Kijk je het slachtoffer in de ogen? Welke woorden gebruik je?”

Robottekenen – Peter is daarnaast ook bezig met gezichtsreconstructies – is iets anders dan het modeltekenen dat hij op school leerde. Moeilijker, al was het maar omdat iedereen op een andere manier een gezicht omschrijft. Een soort 'puzzel' met oren, ogen, haar, mond … geeft houvast aan getuigen en slachtoffers. “En soms zeggen ze 'hij trok op Michael Jackson' of 'weet je, zoals die vrouw uit Familie'…”

Het is de combinatie van de twee – het psychologische én het helpen oplossen van een zaak – die de job van Peter niet alleen uniek maakt, maar ook erg fijn. “We komen heel wat tegen, maar anderzijds zien we ook dat de rechtbank mensen veroordeelt onder meer op basis van ons werk. Slachtoffers of getuigen zien op ons papier dat we begrijpen wat ze trachten duidelijk te maken, dat we hen helpen. Daar doen we het voor.”

 

Ridgy De Smedt (Lidl)

Verse sapjes op Tomorrowland

De ene dag Lokerse Feesten, de dag nadien sponsorcontacten met de wielerploeg van onder meer Philippe Gilbert en Marcel Kittel: als senior consultant sponsoring & events bij Lidl rolt Ridgy De Smedt van de ene wereld in de andere. “Naast die grote namen sponsoren wij ook kleinere evenementen zoals Wonderweekend, een festival voor gezinnen, en KidiX, een beurs voor kinderen die onlangs nog in de herfstvakantie plaatsvond”, vertelt hij enthousiast. “Geen enkele dag is dezelfde.”

De sponsoringactiviteiten van Lidl zijn de laatste jaren heel erg gegroeid, waardoor de agenda van Ridgy aardig vol zit. “De mensen weten ons te vinden”, zegt hij met een lach. “Voor elke opportuniteit kijken we of het past binnen onze strategie. Soms moet je ook twee keer kijken: op Tomorrowland zijn we aanwezig om aan te tonen dat je op een festival ook lekker én gezond kunt eten. We staan er onder meer met een juice bar. Wat we niet doen, is zomaar een logo op een affiche zetten: we willen aanwezig zijn om duidelijk te maken waar wij voor staan.”

Binnen Lidl is Ridgy de enige verantwoordelijke voor sponsoring, van bij de aanvraag tot op het evenement zelf. Uiteraard kan hij wel een beroep doen op zo'n dertig collega's binnen het marketingteam, al blijft zijn job uniek. “Ik heb weinig reguliere taken en werk zowel overdag als 's avonds, in het weekend of zelfs 's nachts. Je moet er echt wel 100 procent achter staan, je volledig smijten. Waar ik met het meeste plezier aan werk? Als sportliefhebber ben ik ook wel gefascineerd door het wielrennen, maar ik behoor als twintiger ook volledig tot de doelgroep van Tomorrowland”, klinkt het.

Cyril Hendriks (A.S.Adventure)

Unieke combinatie van online en offline

Of de job van Cyril Hendriks uniek is? Jazeker, en alleen al zijn visitekaartje maakt dat duidelijk. “Ik ben digital experience business analyst voor de A.S.Adventure Group. Dat wil zeggen dat ik niet alleen voor de merken (A.S.Adventure en Juttu) in de Benelux en Frankrijk werk, maar ook voor  onze dochterondernemingen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland”, steekt hij van wal. “De job van business analyst bestaat al lang. Het gaat over de brugfunctie tussen de business en de ICT'ers. Concreet vertaalt een business analyst de wensen van de business naar iets waarmee de programmeurs aan de slag kunnen. Cruciaal daarbij is dat we goed moeten begrijpen wat precies de vraag is.”

Omdat bij A.S.Adventure de webshop en de klassieke winkels steeds meer in elkaar overvloeien – denk aan de zuilen in de winkel waar je een andere maat van een kledingstuk kunt bestellen – is er hier een team van digital experience business analysts. “Wat we doen, is zorgen dat die twee netjes op elkaar passen en dat klanten dezelfde ervaring hebben offline als online”, verduidelijkt hij. “Gewoonlijk houden businessanalisten zich bezig met ofwel de achterliggende systemen, ofwel de website. Uniek hier is dat we de twee combineren.”

“In onze job kom je ook met iedereen in de onderneming in contact”, vervolgt Cyril, die overigens zelf nog maar drie maanden voor de retailer werkt. “De ene dag zit je met marketing samen om een onlinecampagne uit te werken en de dag nadien met mensen uit de winkels die een verbetering willen aan de zuilen, bijvoorbeeld.” Bovendien werkt hij niet alleen voor de Belgische winkels, maar ook voor die in vier andere landen. “Dat is fijn, want je merkt dat er andere manieren van werken zijn, maar ook dat e-commerce een andere plaats inneemt. In Nederland bijvoorbeeld staan ze op dat vlak al veel verder dan hier.”

Cyril ziet ook dat zijn job impact heeft: op de collega's die hun ideeën werkelijkheid zien worden op de website en in de winkel, maar zeker ook op de vele klanten van A.S.Adventure. “Het is fijn om mee te bepalen hoe zij onze winkel ervaren.”

Marie Vanaudenaerde (A.S Adventure)

Passie voor outdoor, van de winkel tot de Zweedse wildernis

“Dit is écht de job van mijn leven. Zodra ik bij A.S.Adventure was begonnen, zei ik tegen mijn verantwoordelijke 'dat is wat ik wil doen', en na zes jaar is het ook werkelijkheid geworden. Dit is geen nine-to-five-job en elke dag is anders. Ik leer heel wat mensen kennen, moet probleemoplossend denken en mag opleidingen geven – iets wat ik heel graag doe. Dat maakt het voor mij super.”

De job die Marie Vanaudenaerde zo enthousiast maakt, is die van expert outdoor. Voor alles over kamperen en trekking vormt zij de brug tussen hoofdkantoor en winkels. “Ik moet ervoor zorgen dat elke camping- en trekkingafdeling in elke A.S.Adventure er goed bijligt, dat de medewerkers goed zijn opgeleid, dat de verkoop vlot gaat … Eventuele problemen passeren ook altijd bij mij”, legt ze uit. “Ik werk in België, Luxemburg en Frankrijk –  de verste winkel waar ik kom, is die van Nice.”

Om op de hoogte te blijven van trends en technologie, bezoekt Marie de grote vakbeurzen. Maar af en toe krijgt ze ook de kans om in de buitenlucht bij te leren. “Ik heb vorig jaar het geluk gehad om in oktober met de Outdoor Academy in Zweden een vierdaagse trektocht te doen – de prachtigste reis van mijn leven”, zegt ze. “Onze producten effectief gebruiken is de beste manier om voeling te krijgen met het product en zo onze klanten juist te kunnen adviseren.”

Spreek met Marie over trekkingrugzakken, wandelschoenen of expeditietentjes, en de passie klinkt in elk woord. “Ik hou er ook écht van”, geeft ze aan. “Ik kampeer en wandel heel graag en kan bijna alles vertellen over de producten. Dat maakt me de expert. Ook in mijn vrije tijd ben ik ermee bezig: ik bezoek de websites van de merken en probeer veel te reizen – mét de rugzak, uiteraard.”

 

 

 

 

TEKST: Timothy Vermeir

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close