Vier valkuilen van het ergonomisch kantoor

0
638

Van planning tot thuiskantoor

Work-life balance, laptops, flexibiliteit en thuiskantoor. Dat is werken in de 21ste eeuw. Technologie maakt alles mogelijk, maar werkt ons lichaam op de juiste manier? Met Jolien Van Pamel, teamleader ergonomie bij Attentia, overlopen we enkele valkuilen.
Tekst: William Visterin

1. Meer dan stoelen en tafels

Een aangepast bureau en een juiste stoel zijn belangrijk, maar niet het enige. “Het gaat bij ergonomie om de hele inrichting van een bureau: van meubilair tot ventilatie, geluid en licht”, aldus Jolien Van Pamel. “Dit heeft vaak tot gevolg dat je iemand met een bepaalde specialiteit moet inroepen. Ikzelf ben persoonlijk wel algemeen actief met ergonomie en omgevingsfactoren. Maar als het bijvoorbeeld over de concrete uitwerking van akoestische maatregelen gaat, dan werken we vaak samen met echte experten in deze materie.”

Ergonomie evolueert ook. Tot een paar jaar geleden waren er bijvoorbeeld weinig laptops of tablets op kantoor. “Vandaag is beeldschermwerk een hot topic. Veel meer mensen werken aan een pc. Wij krijgen ook veel vragen over hoe groot een scherm of lettergrootte moet zijn om comfortabel aan te werken.”

2. Ergonomie vaak te laat op agenda

Van Pamel stelt vast dat bij de inrichting van een kantoor er pas veel te laat aan ergonomie wordt gedacht. “Heel dikwijls als de architect al bezig is. Dan zijn er al plannen gemaakt waar achteraf niet veel aan veranderd kan worden. Het is nochtans heel zinvol om er vanaf de plannen een ergonoom bij te halen. Dan kunnen vooraf nog bepaalde zaken aangepast worden vooraleer er gebouwd of verbouwd wordt.”
 
3. Betrek de medewerkers

Bij een ergonomisch kantoor is het vooreerst cruciaal dat de medewerkers mee zijn. En dat de omgeving in lijn ligt met hoe ze werken. “Welke activiteiten doen ze en wat verwachten ze?”, stelt Van Pamel. “Ik zie heel vaak nieuwe en trendy bureaus, die net hierdoor qua ergonomie uiteindelijk onderbenut worden”, stelt ze. “Een belangrijk principe is bijvoorbeeld de activity based inrichting: stilteruimtes om rustig te werken of speciale ruimtes om te vergaderen, al dan niet rechtstaand voor korte meetings. Dat werkt alleen maar als je mensen mee zijn.”

Naast het betrekken van de medewerkers bij de (her)inrichting is er ook de samenwerking onder de diensten zelf. “Dan denk ik aan de HR-afdeling, de preventiedienst en daarnaast ook de facilityafdeling.”

4. Het thuiskantoor

Je kunt op kantoor nog zoveel doen inzake ergonomie, meer en meer mensen werken in hun thuiskantoor. “Als bedrijf kun je sensibiliseren om ook daar een aantal basisregels inzake ergonomie na te leven”, vindt ze. “Idealiter kan een ergonoom daar ook komen kijken, al blijkt het in de praktijk niet realistisch”, stelt ze. “Wat ik wel meer en meer hoor, is dat bedrijven voor hun medewerkers een goedkoper tarief bekomen voor ergonomisch bureaumateriaal in hun thuiskantoor.”

Tegelijk suggereert Jolien Van Pamel dat medewerkers altijd hun band behouden met het bedrijfskantoor zelf. “Zo’n mooi kantoor kan stimulerend werken, zeker als je er efficiënt en goed kunt doorwerken, goed kunt overleggen en er een goede sfeer heerst. Ik zou als bedrijf altijd een focus op je eigen kantoor leggen.”

 

Tekst: William Visterin