Het merk IK

Bekende Vlamingen die eigenzinnig zijn, die kennen we wel. Rockartiest Daan of ondernemer Marc Coucke zijn daar voorbeelden van. Maar in onze werkomgeving duiken eigenzinnige types niet zo vaak op. En zelf zijn we het al helemaal niet.
TEKST: William Visterin

“Als je té braaf bent en je blijft een afwachtende houding aannemen, gebeurt er weinig met je bedrijf. Als je anderzijds te brutaal overkomt, vindt men je algauw verwaand”, stelt ondernemerscoach Sabine van Meenen. “Wat ik belangrijk vind, is om een balans te vinden tussen het brave en het stoute. Tussen in de lijntjes lopen en er erbuiten durven te kleuren.”

1. Durf zichtbaarder te zijn

Online ondernemen houdt niemand meer tegen. De hele wereld is een muisklik verwijderd van je. Dat schept gigantische mogelijkheden, die vaak worden onderbenut. Het is je kans om strategisch, sneller en gemakkelijker zichtbaar(der) te zijn. “Jij wordt de honing waar je potentiele bijenmarkt op afkomt. En ja dat is best een beetje spannend als plots honderden mensen je onlineprofiel bestuderen”, stelt Sabine van Meenen. “Bedenk wel goed wat je wel en niet post op social media.”
 

2. Durf jezelf te verkopen

Jezelf verkopen is soms lastig, vindt Van Meenen. Als jij een dienst koopt, wil je resultaat zien met je aangekochte dienst. “Als je naar een kapper gaat, wil je met een mooi kapsel kunnen pronken. Als je je bijvoorbeeld laat begeleiden door een coach, dan wil je het resultaat boeken dat je voor ogen hebt”, stelt ze. “Oefen om jezelf te verkopen. Het is een strategie die eenvoudig te leren is.”
 

3. Durf te vragen

Hulp vragen is voor velen een heikel punt.  “Als kind van een druk ondernemersgezin werd me geleerd om 'je plan te trekken' en dingen zelf uit te zoeken”, vertelt de coach. “Tot ik het beu was om alles zelf uit te vlooien. Durf hulp te vragen aan mensen die verder staan dan jij zelf”, raadt ze aan.  Vraag raad aan je collega’s en je netwerk en/of kies een goede boekhouder, webbuilder,  businesscoach … “Je kunt niet in alles de expert zijn. Er zijn heel wat collega-ondernemers die van hun expertise hun bedrijf gemaakt hebben. Je verliest heel wat kostbare tijd met het alleen te willen doen.”

4. Durf kwetsbaar te zijn

Jezelf blootgeven is best eng. “Maar je kunt je pas echt verbinden met anderen door jezelf echt te laten zien. Je komt sterker en moediger over als je durft stukjes van jezelf bloot te geven”, stelt Van Meenen. “Ik ben ook bang geweest om te ondernemen, om zichtbaarder te worden, voor het eerste verkoopgesprek, om een presentatie te geven of mijn allereerste nieuwsbrief uit te sturen”, vertelt ze. “Kwetsbaarheid verbindt mensen en opent deuren.”
 

5. Durf fouten te maken

Je kunt pas leren als je fouten mag maken van jezelf. “Perfectionisme is niet aangeboren, het is aangeleerd gedrag. En het is een energie- en tijdverslinder ten koste van je persoonlijke groei of die van je bedrijf”, oordeelt de coach. “Wacht dus niet tot iets perfect is.”

Sabine van Meenen​ is ​ondernemerscoach. Ze schreef het gratis e-book 'De 5 meest gemaakte fouten waardoor je klein blijft' 

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close