Het merk IK

Het dwangmatige overgebruik van mediatoestellen is een oprukkend fenomeen. Niet alleen celebrities, maar werknemers van alle leeftijden worden steeds meer blootgesteld aan digitale stress. Ook bedrijven worstelen hiermee, maar ze ondernemen gelukkig ook actie.
TEKST: William Visterin

“Eén van mijn belangrijkste ingrepen om over-informatie en digistress tegen te gaan, is alle notificaties uitschakelen. Ik krijg geen verwittigingen op mijn smartphone. Niet van e-mails, niet van apps of sociale media. Met één grote uitzondering: berichten van mijn vrouw. Zij is in alles een soort van opper-notificatie.”

Hollywoodster en technologie-ondernemer Ashton Kutcher op een workshop, georganiseerd door IT-bedrijf Sage.

Uit de recente Digimeter, het onderzoek van Imec, blijkt dat bijna 20 procent zich afhankelijk voelt van zijn smartphone, vooral in de leeftijdsgroep van 15 tot 39 jaar. Bij één op de acht is dit zelfs problematisch: zij combineren een hoge smartphoneafhankelijkheid met een hoge afhankelijkheid van sociale media.

“De overvloed aan digitale informatie pleegt een aanslag op je timemanagement, met concentratieproblemen, productiviteitsvermindering en burn-outverschijnselen tot gevolg”, stelt Philippe Farr, bedrijfsarts bij HR & Well-being-partner Attentia. Hij haalt enkele tips aan voor zowel bedrijf als werknemer.

Tip 1. Een efficiënt e-mailbeheer.

Zorg ervoor dat de regels voor iedereen duidelijk zijn. “Wanneer sturen we mails en waarom, naar wie, wie zetten we in kopie, hoe vermijden we overbodige e-mails, hoe schrijven we een duidelijke onderwerpregel?”, suggereert Philippe Farr van Attentia.

Tip 2. Check slechts drie keer per dag.

Het is niet efficiënt om elke mail onmiddellijk te lezen en te beantwoorden. Beslis daarom ‘s morgens wanneer je tijd vrijmaakt voor het lezen, beantwoorden of afhandelen van mails. “Drie keer per dag is meestal ruim voldoende. Zorg er wel voor dat klanten of collega’s elkaar in noodgevallen via andere kanalen kunnen bereiken, zoals telefonisch of face-to-face”, raadt Farr aan.

Tip 3. Ga voor tijdsdoelen en niet voor multitasking

Leer werknemers werken met tijdsdoelen: wat wil ik bereikt hebben tegen het einde van deze voormiddag, deze meeting of dit uur? “Hoe meer we onze aandacht verdelen over verschillende taken, hoe groter de kans op fouten. Leg je smartphone even opzij. Tel achteraf hoeveel berichten echt dringend zijn.”

Tip 4. Investeer bewust in je tijd

Zoek een haalbare verhouding van bijvoorbeeld 55 minuten focus (liefst met een rechte zithouding) en 5 minuten ‘verveeltijd’. “Wissel taken die veel focus vragen af met taken die minder focus vragen en bijvoorbeeld tijd bieden voor een koffie”, aldus de arts van Attentia.

Tip 5. Deconnecteer (tijdelijk) de automatische newsfeeds en updates

Denk aan alle applicaties die je gebruikt of nieuwsbrieven waarop je geabonneerd bent. Stel jezelf de vraag: welke informatie heb ik onmiddellijk nodig? “Schrijf je uit op nieuwsbrieven die je al lang niet meer leest en verwijder applicaties die je niet meer gebruikt”, suggereert Farr. Hij adviseert aan werkgevers een helder en preventief beleid. “Bedrijven laten zich het best begeleiden met een stressmanagementtraject.”

TEKST: William Visterin

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close