Vijf vragen voor Securex

0
240

Hoe herken je een goede werkgever?

Een bedrijf spreekt je aan, maar passen jullie wel bij elkaar? Samen met Securex, dat werkgevers helpt de puntjes op de ‘i’ van hun personeelsbeleid te plaatsen, schotelen we je vijf cruciale vragen voor.
Michiel Leen

1 Geloof je wat een werkgever zegt?

“Wat een werkgever je belooft in jobadvertenties en tijdens het sollicitatiegesprek, moet kloppen. Stemt dat niet overeen met wat je op de werkvloer ervaart, duurt het meestal niet lang voor je ontevreden wordt”, zegt Frank Vander Sijpe. Hij leidt het HR-onderzoekscentrum bij Securex en onderzoekt onder andere hoe bedrijven zo geloofwaardig mogelijk kunnen overkomen bij sollicitanten.

2 Wat leert Google je?

Sociale media kunnen van een muis een olifant maken. Een pittige tweet volstaat om je (ex-)werkgever flink wat imagoschade toe te brengen. Bedrijven die daar online verstandig op reageren bewijzen dat hun imago hen niet koud laat. De kans is groot dat ze ook heel wat andere initiatieven nemen om een aantrekkelijke werkgever te zijn. “Werkgever moeten die confrontatie durven aangaan. Belangrijk is dat ze consequent zijn in wat ze vertellen”, adviseert Frank Vander Sijpe.

3 Welke troeven speelt een bedrijf uit?

Hoe een bedrijf zich voorstelt, welke woorden en beelden het gebruikt, vertelt veel over de omgeving waarin je terechtkomt. Werkgevers die deze vorm van communiceren onder knie hebben, hopen zo vooral die sollicitanten aan te spreken die bij hun bedrijf passen. Let op: niet elke werkgever zal al zijn troeven op tafel leggen. “Een werkgever die jobzekerheid biedt, pakt daar niet altijd graag mee uit. Hij riskeert types aan trekken die er de kantjes aflopen”, zegt Frank Vander Sijpe.

4 Is er aandacht voor de werknemer?

De juiste mensen maken een bedrijf sterker. Maar dan moeten ze zich er ook goed voelen. “Wij besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van onze werknemers. Ze kunnen intern van job veranderen, zichzelf zijn en er is een goede balans tussen werk en privé”, zegt Frank Vander Sijpe.

Dat klinkt mooi, maar het mag niet bij beloftes op papier blijven. “Je moet daar elke dag aan werken. Wat je niet wilt, is dat werknemers denken dat je hen iets op de mouw hebt gespeld.”

5 Wat kan jij je werkgever bieden?

Echte liefde moet van twee kanten komen. Als jij wilt dat een bedrijf jouw loopbaan een boost moet geven, bedenk dan ook op welke punten jij het verschil kan maken voor je nieuwe werkgever.

Michiel Leen