Wat is jouw elevatorpitch?

0
122

Het merk IK

Tijdens een netwerkmoment heb je niet altijd een zee van tijd om je troeven voor te stellen aan je potentiële klant of werkgever. Daarom is het nuttig alle noodzakelijke informatie te bundelen in een elevatorpitch. Kort en krachtig.
Tekst: William Visterin

'Wie me binnen drie minuten niet overtuigt, is de investering niet waard', zo stelt Bart Verhaeghe (foto), ondernemer en voorzitter van Club Brugge, mede naar aanleiding van zijn deelname aan het tv-programma Leeuwenkuil.

Zo’n pitch is een beknopte presentatie van jezelf in een tweetal minuten, precies de tijd die je in een lift staat. "Het is een uitstekende tool om succesvol te netwerken of jezelf te verkopen in een sollicitatiegesprek”, stelt Mieke Meynen, coach bij Passion for Work.

Het geheim van een goede pitch vindt, volgens haar, zijn kern in The golden circle. Simon Sinek, een Brits-Amerikaanse schrijver en consultant, bedacht dit concept waarmee hij meteen een referentie werd in de marketingwereld. Het stelt drie cirkels voor: de buitenste (= wat), de middelste (= hoe) en de binnenste cirkel (= waarom).
waarom
Volgens Simon Sinek is het belangrijk om van binnen naar buiten te werken, in plaats van buiten naar binnen. “En die laatste fout maken velen”, benadrukt Mieke Meynen. “De waarom-cirkel heeft de meeste impact. Het is je drijfveer en net dié raakt je gesprekspartners. Bedrijven die vanuit dit standpunt vertrekken, zijn succesvoller.” In functie van je eigen elevatorpitch, haalt Mieke Meynen deze tips aan:

Tip 1: Als je meerdere jobs uitoefent, kies dan in functie van de doelgroep en je doel met welke functie je uitpakt.

Tip 2: Denk eens na over jouw favoriete doelgroep: door wie wil jij gebeld worden? Wie heeft baat bij wat jij aanbiedt? “‘Ik ben carrièrecoach voor hoogopgeleiden’ is bijvoorbeeld krachtiger dan ‘Ik ben coach’”, vindt Meynen.

Tip 3: Beschrijf beknopt wat je doelgroep wil of nodig heeft: welke problemen van je doelgroep los jij op? “Dit is jouw professionele reden van bestaan. Als ze geen probleem hebben, zullen ze jou niet inschakelen.”

Tip 4: Denk na over het waarom: het voordeel voor de ander. “Hoe help je hem? In mijn voorbeeld en job is dat: zo veel mogelijk mensen professioneel gelukkiger te maken, zodat ze ook privé hiervan de vruchten plukken”, stelt ze.

Tip 5: Laat in een paar woorden zien waar je goed in bent. Dat is je persoonlijke toets. “Ik zou er nog aan kunnen toevoegen dat ik ervan geniet om mensen te laten ontdekken wat ze in hun mars hebben.”

Ten slotte raadt ze aan om de elevatorpitch op te schrijven en enkele dagen later te herlezen. “Oefen hardop voor de spiegel. Let ook op je lichaamstaal: oogcontact, een glimlach en een (niet té) stevige handdruk.”

 

De elevator pitch is onderdeel van Personal Branding. Je leest er meer over in het gratis eBook Personal Branding wat je ontvangt via www.passionforwork.be

Tekst: William Visterin