Young graduates nemen een vliegende start

0
513

Studenten alsmaar vroeger van schoolbanken weggeplukt

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst. En die toekomst begint alsmaar eerder. Bedrijven trekken jong talent namelijk steeds vroeger van de schoolbanken. MARK sprak met bedrijven, zowel privé als overheid, over hun aanpak van jong talent. “We spreken studenten al heel vroeg aan.”
Tekst: Timothy Vermeir

Lidl: "Heel intensieve en leerrijke bootcamp"

Na zijn opleiding handelswetenschappen startte Jan Van Vlaenderen zijn loopbaan in aankoop en facility, al had hij al gauw begrepen dat bureauwerk niets voor hem was. “Ik wilde meer tussen de mensen zijn. Via een vriend die hier al werkte, ontdekte ik de website durfjehetaan.be van Lidl en stelde ik me kandidaat. Ik zond mijn motivatie en cv in, legde tests af en voerde een gesprek via Skype.”

Ook Dagmar Bekkers durfde het aan. Zij volgde een masteropleiding bedrijfspsychologie, al haalde ze haar diploma nét niet door één vak. “Ik heb tijdens mijn studies in voedingswinkels gewerkt en ben altijd geïnteresseerd in hoe die georganiseerd zijn. Toen ik bij Lidl solliciteerde voor een functie die eigenlijk te hoog gegrepen was voor iemand zonder ervaring, hebben ze me zelf voorgesteld om me kandidaat te stellen voor het managementtraineeship.”

Rollercoaster

Zowel Jan als Dagmar werden geselecteerd om bij Lidl mee op bootcamp te gaan. Neen, geen camouflagekledij en hindernissenparcours in de Ardennen, wél een al even intensieve tweedaagse voor potentiële young graduates. “Zo'n bootcamp is echt een rollercoaster waar je moet instappen om onderweg alles mee te pikken wat er op je afkomt”, herinnert Jan zich van zijn bootcamp in april dit jaar. “Op die twee dagen hebben we heel veel rollenspelen gedaan, kregen we presentaties, zijn we een Lidl gaan bezoeken … Dat zat super in elkaar en was heel intensief maar ook heel leerrijk.”

Dagmar (foto boven), die pas in november meeging op bootcamp, benadrukt dat de bootcamp geen competitie is. “Dat vertelden ze ons ook aan het begin: 'Als jullie alle zestien slagen, dan werven we jullie ook alle zestien aan'. Dat is ongelooflijk: ze tonen echt dat ze in jonge mensen willen investeren. Op die manier halen ze ook het beste uit de deelnemers en leer je ook erg veel”, klinkt het.

Jan Van Vlaenderen op het bootcamp (lees verder onder de foto):jan

Opleiding op de vloer

Zowel Dagmar als Jan leerden niet alleen enorm veel, maar kregen na de bootcamp ook de kans om bij Lidl aan de slag te gaan. Dagmar start pas na nieuwjaar bij de retailer, maar Jan is al een tijdje bezig. “Ik ben op 1 september gestart aan mijn opleiding. Ik startte als winkelbediende, waar je echt vanaf nul begint. Je draait mee in de winkel, vult rekken aan, werkt aan de kassa en volgt ondertussen ook opleidingen. Steeds kun je verder groeien en krijg je meer verantwoordelijkheid. Nu zit ik in het traject om assistent storemanager te worden. Ik heb nog altijd contact met de anderen die samen met mij op bootcamp waren. We hebben een WhatsApp-groep en delen op die manier ervaringen met elkaar.”

Jan en Dagmar kozen allebei voor het domein 'retail operations' met het doel als retail operations manager een aantal winkels onder hun hoede te nemen. Dagmar staat in elk geval al te popelen om aan haar traject te beginnen. “Wat me erg aantrekt, is het samenwerken met mensen. Mensen coachen, ze aansturen maar tegelijk ook een luisterend oor zijn. Ik vind het geweldig!”

Attentia: "Heel persoonlijk begeleid naar een hoger niveau"

Sarie Meersman (foto hierboven), die een diploma handelswetenschappen (fiscaliteit) op zak heeft, had geen geluk in haar eerste baan: de werkgever waar ze toch bijna zes jaar lang het beste van zichzelf had gegeven, ging over kop. Toen ze kort daarna de vacature voor een traineeship als payroll consultant bij Attentia zag, aarzelde ze geen seconde. “Via zo’n traineeship, waarbij ik eerst twee weken in-house een opleiding volgde en nadien één maand stage liep bij een bedrijf, word je echt klaargestoomd voor je toekomstige job”, zegt ze. “Ik vond het ook een meerwaarde om samen met twee andere trainees te kunnen starten. Dat creëert verbondenheid, en tot vandaag hebben we ons eigen WhatsApp-groepje om ervaringen en tips uit te wisselen.”

Elk jaar selecteert Attentia een aantal trainees – vaak pas afgestudeerden of mensen met een eerste ervaring. Een specifieke HR-opleiding is niet vereist, affiniteit met de sector wel. Het programma is ondertussen uitgebreid naar één maand intensieve, gemeenschappelijke opleiding in-house, waarbij trainees ondergedompeld worden in arbeidsrecht en sociale wetgeving. Daarnaast volgen de trainees ook één keer per week een opleiding sociale wetgeving bij Agoria, waar ze ook een examen afleggen. Tijdens de in-house opleiding springen de payroll consultants ook regelmatig bij in het ervaren BPO-team (Business Process Outsourcing): zo leren ze nog meer op korte termijn.

Persoonlijk ontwikkelingsplan

Na de eerste maand interne opleiding gaan trainees één maand mee aan de slag bij een klant op locatie. In het zog van een ervaren Attentia-consultant leren ze de praktijk van de job kennen. Voor Sarie was dat in het West-Vlaamse productiebedrijf TE Connectivity. “Daar kon ik ook al wat ervaring opbouwen met arbeiders”, zegt ze.

Trainees bij Attentia krijgen naast het standaardtraject ook een persoonlijk ontwikkelingsplan dat samen met hen wordt opgesteld. “Sommigen hebben meer nood aan een opleiding 'presentaties geven', anderen hebben meer nood aan commerciële skills. Dit wordt per trainee afzonderlijk bekeken en opgevolgd”, zegt Kim Faes, manager reward consulting bij Attentia. “Op die manier worden onze trainees heel persoonlijk begeleid naar een hoger en professioneler niveau binnen de organisatie. Ze kunnen zelf hun vleugels spreiden en mee beslissen waar ze landen.”

Wat haar job nu echt boeiend maakt? Dat zijn de gezonde stress en de contacten met veel verschillende mensen in verschillende bedrijfsculturen, vindt Sarie. “Attentia is een jong en dynamisch bedrijf en ik vind het fantastisch dat ik noodzakelijke opleidingen kan volgen en dat Attentia me helpt om te groeien in mijn job. Stap voor stap.”

Accent: uitblinken in soft skills

Wie in Vlaanderen afstudeert als ingenieur, heeft héél wat technische bagage. TEW'ers moet je weinig wijsmaken over economie en business. Maar soft skills? Daar is, weten ook de studentenverenigingen, ruimte voor verbetering. Accent ondersteunt hen om ook op dat vlak uit te blinken.

“Wij bespreken met de studentenverenigingen waar precies de noden zitten”, zegt Prisca Bombeeck van uitzend- en selectiebedrijf Accent. “Op basis daarvan bieden wij op maat opleidingen aan voor de studenten. Dat kan gaan over het opstellen van cv’s en schrijven van motivatiebrieven of over online branding en netwerking, maar bijvoorbeeld ook over negotiatievaardigheden.” Prisca noemt de tweedaagse van ingenieursvereniging ie-net als voorbeeld, waar Accent binnenkort van de partij is om deelnemers te begeleiden in presentatietechnieken.

Het team van Digital Talent Hunters, aangestuurd door Julie Lavigne, geeft deze opleidingen aan de studenten. Accent richt zich daarbij voornamelijk op (handels)ingenieurs, technici, bouwkundigen, TEW'ers, en (digital) marketeers. Voor hen is de opleiding een echte troef die hun positie op de arbeidsmarkt zal versterken. Voor de keuze van de onderwerpen en hoe die worden aangebracht baseert Accent zich ook op wat zijn klanten verwachten. “Het is echt onze bedoeling om vanuit onze eigen expertise een meerwaarde te bieden tijdens de opleiding van de studenten”, besluit Prisca.

Tekst: Timothy Vermeir