pc, foodtruck of carwash

De mogelijkheid om je eigen werk-pc samen te stellen, vakantieopvang voor je kinderen, een abonnement op de carwash of een budget om diensten aan huis te bestellen: steeds meer werkgevers gaan vandaag verder dan het klassieke brutoloon met maaltijdcheques, bedrijfswagen en hospitalisatieverzekering. Voor werknemers is deze trend tweemaal voordelig: fiscaal interessant én op maat van hun wensen en behoeften.
TEKST: Timothy Vermeir

AQUAFIN

1. Pc op jouw maat
De computer die bij jou past

“Bij veel bedrijven krijg je iets in je handen gestopt waarmee je het dan maar moet doen. Wij kunnen ons ICT-materiaal hier naar onze hand zetten. Die vrijheid is erg fijn.” Bart Geets, die bij Aquafin als technisch medewerker instaat voor klein onderhoud en procesopvolging voor rioolinfrastructuur, de pompstations en de waterzuivering, is zeer te spreken over een nieuw initiatief bij zijn werkgever. In plaats van een one size fits all-aanpak, kunnen medewerkers hun werkcomputer zelf samenstellen.

Hoe dat werkt? Bart kreeg, net als zijn collega's een budget, uitgedrukt in punten. Daarmee kon hij online shoppen. In de catalogus staan zware toestellen voor wie veel met grafische toepassingen werkt, maar ook kleine, lichte laptops voor wie vaak onderweg is. Er zijn schermen en toetsenborden, laptoptassen en muizen. “Je krijgt punten in functie van de job die je doet en de noden die je hebt”, legt Bart uit. “Ik kreeg 600 punten waarmee ik een ICT-oplossing kon samenstellen op mijn maat, en krijg nu elk jaar 200 extra punten. Om de drie jaar zou ik dus alles kunnen vernieuwen. Maar je kunt ook je punten sparen om bijkomende randapparatuur te kopen.”

Bart, die erg veel onderweg is naar de verschillende installaties van Aquafin, koos voor een 2-in-1-model dat als laptop of als tablet kan dienen. “We kunnen vanop afstand elke installatie in het oog houden. Daarom heeft de laptop ook een GPRS-modem ingebouwd, zodat ik overal online kan. Voor als ik op kantoor ben, heb ik een scherm, muis, toetsenbord en laptopstand. Dat is handig als ik administratief werk doe, al zijn er collega's die geen extra scherm hebben omdat ze verkiezen gewoon op de laptop te werken. Dat is het grote voordeel hier: je werkt met het materiaal dat je zelf kunt samenstellen."

 

-POLITIE-

2. Foodtruck
Dikke tien voor sfeer en gezelligheid

Wat eet je 's middags wanneer je een hele dag met de collega's op teambuilding of opleiding bent?  Het moet niet te formeel en je wilt ook snel genoeg je maaltijd zodat het namiddagprogramma kan starten. De politie heeft een al even eenvoudige als smakelijke oplossing: een foodtruck. “Wij hebben er vandaag vier, samen met een aantal koelwagens”, zegt Ludwig Van Wesemael van SSD-GPI – waarover zo meteen meer. “Met de foodtruck geven we onze mensen niet alleen te eten, we zorgen ook voor extra samenhorigheid. Met één foodtruck kunnen we tot 150 mensen te eten geven. We zijn ook erg flexibel: willen ze de Lesse afvaren, dan zetten we ons op een parking onderweg. We kunnen frituren, pasta's serveren en sinds kort hebben we ook een truck met een pizzaoven.” Een dikke tien voor sfeer en gezelligheid, dus.

De foodtrucks worden beheerd door de sociale dienst van de geïntegreerde politie – in het politiejargon het SSD-GPI. Die is verantwoordelijke voor de horecadiensten van de federale politie en beheert zeven restaurants waar zo'n 2.000 medewerkers elke dag lekker en goedkoop kunnen eten. Bij de sociale dienst werken ook maatschappelijk assistenten die medewerkers helpen als ze daar nood aan hebben.

De commerciële voordelen die de dienst onderhandelt, zijn er dan weer voor alle medewerkers. “We zijn een grote groep, waardoor we onze aankoopkracht kunnen gebruiken om voor onze mensen voordeligere tarieven of iets extra’s te verkrijgen. Vergelijk het met de korting die je krijgt als je elektriciteit aankoopt via een groepsaankoop”, legt Ludwig uit. “En neen, onze mensen krijgen – voor alle duidelijkheid – géén korting op hun parkeerboetes.”

 

-LIDL-

1. Carwash
Gezellig ontbijten is leuker dan de wagen wassen …

Op zondagochtend met emmers en zeemvel op de oprit de auto wassen? Velen willen wel een propere wagen, maar doen in het weekend wel liever wat anders dan de auto zijn wekelijkse beurt geven. Ook Hélène van der Linden, employer brand project manager bij Lidl, heeft dan andere prioriteiten. “Gelukkig voorziet Lidl voor mij – en alle andere collega's met een bedrijfswagen – een wekelijkse wasbeurt in een carwash. We hebben hier in de buurt van ons hoofdkantoor een carwash met verschillende vestigingen in Vlaanderen. We kunnen er eenmaal per week onze auto laten wassen, met dank aan de collega's die het wagenpark beheren. Wie niet hier op het hoofdkantoor werkt, krijgt een budget van 10 euro per week om zijn bedrijfswagen proper te houden.”

Propere wagens komen iedereen ten goede, benadrukt Hélène. De waarde van de wagens blijft hoog omdat ze regelmatig het sop in gaan, en wanneer collega's auto's aan elkaar doorgeven, is het des te fijner voor de ontvanger van de 'tweedehandswagen' dat de auto altijd goed onderhouden is geweest.

En de medewerker zelf? Die gaat gemiddeld een- tot tweemaal per maand naar de carwash met zijn bedrijfswagen, al kan het zijn dat medewerkers in de winkels tijdens drukkere periodes weleens een poetsbeurt overslaan, zegt Hélène. “Maar iedereen rijdt wel graag met een propere wagen. Alle collega's zijn dan ook erg tevreden over de wasbeurten. En zeg nu zelf: het is toch veel leuker om gezellig te ontbijten op zondagochtend dan buiten de auto te wassen.”

TEKST: Timothy Vermeir

“Deze website maakt gebruik van bestanden (zoals cookies) en andere technologieën. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan."
Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close