Zet je ambassadeurs centraal

0
450

Bij Lidl gaan employer branding en referral recruitment hand in hand

Vier jaar werkt Hélène van der Linden intussen bij Lidl. Ze wordt er wel eens de referral queen genoemd. Enerzijds omdat ze zelf al behoorlijk wat kennissen een job bij Lidl aanraadde. Anderzijds omdat ze het programma stuurt rond de Lidl-ambassadeurs, medewerkers die het bedrijf vertegenwoordigen. Een erg krachtig instrument, vindt ze.
Tekst: William Visterin

“Een vriendin van me werkte bij een bedrijf waar een herstructurering aan de gang was. Ik heb haar aangeraden om bij ons te komen solliciteren. Om vijf uur ’s avonds kreeg ze telefoon, de week erna mocht ze op gesprek komen en volgende maand begint ze hier te werken”, vertelt Hélène van der Linden. “De dame past helemaal bij ons. Ik herken vrij goed het DNA van de mensen die met Lidl zouden matchen. Retail is een vak apart. Het tempo ligt er bijvoorbeeld hoog. De gedrevenheid, de wil om vooruit te komen en probleemoplossend te denken is erg belangrijk. Tegelijk krijg je hier veel voldoening”, vertelt Hélène, die in het verleden vaak meeging op jobbeurzen. “Ik heb vaak mensen overtuigd door mijn verhaal te doen.”

Ambassadeurs

Lidl ontvangt nieuw talent vandaag met open armen. Het bedrijf zoekt tegen 2020 zowat 1.500 nieuwe medewerkers. “Onze winkels worden ook alsmaar groter. Werkte er vroeger een team van tien à twaalf mensen, dan zijn dat er vandaag vaak meer dan twintig”, illustreert Hélène.

Zelf is ze officieel employer brand project manager bij Lidl in België en Luxemburg. In functie hiervan werkt Hélène binnen Lidl ook de ambassadeurs-community uit. Het bedrijf telt vandaag een honderdtal ambassadeurs, verdeeld over elke functie. De bedoeling is om binnen een jaar of twee naar drie- à vierhonderd te gaan. “We gaan ze ook faciliteren, bijvoorbeeld doordat zij zelf gemakkelijker vacatures kunnen delen op sociale media”, vertelt Hélène.

Maar haar project gaat verder dan dat. “Zo zullen we alle verhalen over werken bij Lidl bundelen op een speciale employer branding-website. Dit is een initiatief naast de eigen ‘werken bij Lidl’-website. Bij ons gaan ambassadeurs en employer branding hand in hand met referral recruitment. Het is een krachtig instrument. We zetten onze ambassadeurs centraal. Mensen mogen best trots zijn op hun job. Zo overtuig je meer mensen dan je zelf ooit zou denken. Mensen zijn soms nog te bescheiden. Je hebt vaak meer over je job te vertellen dan je denkt.”

Echtgenoot

Hélène bracht al diverse mensen aan bij Lidl mobiliseert de ambassadeurs en draagt de employer brand uit. Ze ontmoette bij Lidl overigens ook de man van haar dromen, die er al vóór haar werkte. Intussen is Hélène ook met hem getrouwd. Of hoe het bedrijf voor haar veel meer werd dan alleen haar werk.

Helene

Tekst: William Visterin