Zeven foute bazen

0
755

Hoe tevreden ben jij over je baas?

Een goede manager, leidinggevende, chef of baas – hoe je het ook wilt noemen – is cruciaal op de werkvloer. Zijn medewerkers tevreden over hun manager? En ken jij deze zeven foute bazen?

Een goede manager, leidinggevende, chef of baas – hoe je het ook wilt noemen  – is cruciaal op de werkvloer. Zijn medewerkers tevreden over hun manager?

Alvast even nuanceren: de beste manager of leider bestaat niet. “Leiders kunnen niet los gezien worden van hun omgeving”, benadrukken Janka Stoker en Harry Garretsen, auteurs van het boek Goede leiders zweven niet.

Veel hangt af van de context. “Effectief leiderschap wordt voor een groot deel bepaald door de tijd en de omstandigheden waarin de leider verkeert”, vinden ze. Ook de aard van de organisatie speelt mee. In een privébedrijf komt vaak een ander type leider tot zijn recht dan in een overheidsbedrijf, waar de relaties met diverse stakeholders vaak veel meer spelen.

Zijn medewerkers tevreden over hun baas? Uit de recente werkbaarheidsmeting door de Serv-stichting Innovatie & Arbeid bij 12.000 werknemers vond vijf op de zes Vlaamse werknemers hun directe leidinggevende alvast een goede coach.

Misschien nog belangrijker is de (positieve) evolutie. Vergeleken met de eerste bevraging van de Serv uit 2014 steeg het aandeel werknemers dat goed gecoacht wordt licht. En tegelijk daalde de groep werknemers die een negatieve relatie met hun chef heeft.

Hoeveel punten op tien?

Los hiervan is er vaak nog een verschil in hoe de manager zichzelf ziet tegenover zijn of haar medewerkers. Uit het Nederlands Leiderschap Onderzoek bleek onlangs dat bijna de helft van de managers zichzelf open, coachend en stimulerend vindt. Maar opvallend: daar waar de bazen zichzelf gemiddeld waarderen met een 7,6 op 10, geven de medewerkers hen toch een significant lager cijfer: 6,8.

Zeven foute bazen

In zijn boek Het is grijs en het schijt op je kop somt organisatieadviseur Bart Groothuis de meest foute managers op. Wie herkent ze? 

1. De zeemeeuw. Komt onverwachts en met veel kabaal aanvliegen. Hij loopt vervolgens luid schreeuwend rond en vliegt plots weg. De medewerkers blijven in verwarring én met zijn shit achter.

2. De afrekenmanager. Tolereert geen fouten en als ze wel gebeuren straft hij ze keihard af door bijvoorbeeld mensen aan de schandpaal te nagelen.

3. De spreadsheet-fetisjist. Hier draait alles om centen en omzet. Al het andere (zoals het eigen personeel) is van ondergeschikt belang.

4. De iemand-van-buiten-manager. Stelt veel meer vertrouwen in (onbekende) mensen van buiten de organisatie. Met de eigen mensen loopt hij niet zo hoog op.

5. De micromanager. Kan niet delegeren en komt je lastigvallen met details.

6. De etikettenplakker. Plakt denkbeeldige ‘geschikt en ongeschikt’-etiketten op zijn medewerkers en haalt die nooit meer weg.

7. De kop-in-het-zandmanager. Laat problemen op zijn beloop. Actie is niet aan hem besteed.

 

Tekst: William Visterin